hahalj
Det damp ner ett brev från kommunen om ett bygglovsbeslut som en blivande granne fått för sin nyavstyckade fastighet. Det konstiga är att vi inte fått några underlag innan detta beslut togs, trots att vi har en gemensam gräns på ca 4-5 meter mellan våra fastigheter.

Har kontaktat bygglovsenheten och kommer få kompletta underlag för beslutet, men det är ju redan taget så eventuella synpunkter är ju lite sent att komma med.

Är det rimligt att kommunen gör så här? Vad tycker ni?

Det finns tyvärr inte några exakta regler för vilka grannar som anses vara berörda sakägare.

Vad skulle kommunen ha frågat dej isf?

Jag kan inte få till annat än att du skulle ha hörts.

Vilka ska underrättas

Underrättelse ska lämnas till

• de kända sakägare och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs
  • de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon förhandlingsordning inte finns, som är anslutna till en riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd fastighet är belägen.
Plan- och bygglag (2010:900) 5:1111 §

Till kända sakägare räknas grannar med gemensam tomtgräns, så kallade rågrannar samt grannar på andra sidan mindre gator och vägar. Det vill säga sådana grannar som är ägare till fastigheter eller innehavare av någon annan särskild rätt än hyresrätt i fastigheter och vilkas rättigheter är inskrivna i fastighetsregistret. Observera att vid underrättelse till grannar ska samtliga lagfarna ägare till en fastighet underrättas, till exempel bägge makarna. (jfr prop 1985/86:1 sid 610)

Detta borde medföra att bygglovet upphävs om du överklagar:
Det finns anledning att betona vikten av att reglerna om att höra grannar följs. Om reglerna inte följs upphävs beslutet om det överklagas.
http://www.boverket.se/Vagledningar...anmalan/Horande-av-grannar-och-andra-berorda/

Om det tänkta bygget håller sig inom bestämmelserna för detaljplanen så behöver inte grannar tillfrågas.
Om det är avvikelser skall grannar tillfrågas/godkänna men det kan ändå beviljas byggnadslov.

Däremot så skall grannar informeras att ett bygglov har utfärdats, detta kan i sin tur överklagas.
Överklagningstiden har nyligen ändrats, jag tror det är 3 veckor numera.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Bra att lagtexterna kom fram! :)

Är de mer detaljerade nu än tidigare? Hade för mig att det var ganska luddigt vilka som ansågs vara sakägare.

injonil skrev:
Det finns tyvärr inte några exakta regler för vilka grannar som anses vara berörda sakägare.
Om man har direkt gräns till den fastighet som skall bebyggas är det väl ingen tvekan att man är sakägare?

Det uppstår väl först om det är grannen tvärs över gatan eller tex snett ner i gatan vid en korsning etc som tveksamheter kan uppstå, eller finns det lagtext för detta också ?

hahalj
Tack för alla svar. Är väl ingen tvekan om att vi är sakägare i frågan så vi borde fått underlaget innan beslut och möjlighet att yttra oss. Nu vet jag ju inte ännu om det finns någon anledning att bestrida bygglovet, troligen inte, men det är själva principfrågan jag är ute efter. För övrigt är området inte detaljplanerat, men kan inte tänka mig att det har någon betydelse för frågan då nybyggnation alltid är bygglovspliktigt och därmed ska sakägare höras innan beslut.

hahalj skrev:
För övrigt är området inte detaljplanerat, men kan inte tänka mig att det har någon betydelse för frågan då nybyggnation alltid är bygglovspliktigt och därmed ska sakägare höras innan beslut.
Vad baserar du ditt påstående "nybyggnation alltid är bygglovspliktigt och därmed ska sakägare höras innan beslut" på?
Som framgår av svar ovan så är det nog inte självklart att du ska höras innan beslut.

hahalj
Kommunen skriver "Vid åtgärd som är bygglovspliktig krävs berörd grannes yttrande"
Som det är nu är jag informerad, men beslutet är redan taget och något yttrande vill de inte ha.
Jag kanske tolkar det fel?

hahalj
Och nu kom underlagen från kommunen per email, snabbt över förväntan. Under rubriken "Sakägaryttrande" har man konstaterat att två andra sakägare inte har något att erinra. Inte ett ord om att det skulle finnas flera sakägare, sammanlagt finns det fyra fastigheter med gemensam tomtgräns mot denna. Alla grannar är med automatik alltså inte sakägare trots gemensam tomtgräns? Skumt.

Iom. att detta är utanför detaljplan så skall sakägare höras före beslut. En av finesserna med detaljplan är annars just att den garanterar att man får bygga så länge man håller sig till de begränsningar som finns i planen. Dvs. då skall inte sakägare tillfrågas i förväg.

Jag trodde att en granne med direkt gräns alltid är sakägare. Möjligen anses man inte vara det om avståndet mellan bygget och gränsen är stort. Om du tänker bygga i ena hörnet av en 100 ha "tomt" så kanske inte grannar i andra hörnet har så mycket med det att göra.

hahalj
hempularen skrev:
Jag trodde att en granne med direkt gräns alltid är sakägare. Möjligen anses man inte vara det om avståndet mellan bygget och gränsen är stort. Om du tänker bygga i ena hörnet av en 100 ha "tomt" så kanske inte grannar i andra hörnet har så mycket med det att göra.
Kanske är det så, det är grannarna närmast det nybyggda huset som har hörts. Huset ligger enligt planritningen längst bort relativt vår fastighet.

Vad handlar det om för avstånd?

hahalj
Från tomtgränsen till det nya huset ca 50-60 meter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.