Hej!
Min fråga gäller vilka regler som gäller vid tillbyggnad enligt attefallsreglerna, 15 kvm bruttoarea när man har snedtak.
Vi har tidigare gjort en tillbyggnad (35 kvm) till vårt 1,5 planshus i endast ett plan (bygglovspliktig). Nu undersöker jag möjligheten att göra en tillbyggnad ovanpå en del av denna i enlighet med attefallsreglerna (PBL 9 kap 4b §). Enligt lagen gäller att följande ska vara uppfyllt för att få lov att göra detta:
1. Bruttoarea max 15 kvm,
2. Minst 4,5 meter till tomtgräns, samt
3. Höjden får inte överstiga nockhöjden på bostadshuset.
Jag är inne på att göra ett lutande tak på utbygget, av flera skäl (bland annat estetiska) - vilket också gör tillbyggnaden mer som ett loft till karaktären. Som jag förstår gäller då för bruttoarean att den räknas från yttervägg till 60 cm innanför det att takhöjden är 190 cm. Om jag väljer en lägre takhöjd i ”bortre änden” så skulle detta då innebära att den totala byggnadsytan skulle kunna överstiga 15 kvm utan att bruttoarean gör det.
Min fråga är då: är det tillåtet att göra så, dvs göra en tillbyggnad som överstiger 15 kvm byggnadsyta så länge som bruttoarean är 15 kvm utan att bygglov krävs (bygglov är inte aktuellt pga trilskandes granne)? Såvitt jag läser lagen så är kraven uppfyllda.
Vidare läser jag på Boverkets hemsida följande:
”Tillbyggnaden får inte ha en större bruttoarea än 15,0 m2. Tillbyggnaden får uppföras i flera plan så länge man inte överskrider begränsningen för bruttoarean om 15,0 kvadratmeter. Beräkning av bruttoarea sker enligt standarden SS 21054:2009. Standarden ges ut av Swedish Standards Institute, SIS.”
Samt att
”Det finns heller inget hinder mot att bygga vind eller loft, så länge bruttoarean inte överskrids och alla utformningskrav och tekniska egenskapskrav uppfylls”
Sammantaget tycker jag att det borde vara rimligt att kunna göra som jag tänker det. Jag kan åtminstone inte hitta några hinder i lagtexten. Hur ser ni på detta?
Med vänlig hälsning,
Mattias
3 778 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Bygglovsbefriad tillbyggnad 15 kvm BTA - vad gäller vid snedtak?
-
-
5 aug 2018 23:53 #2
Du räknar BTA från 60cm utanför den punkt där takhöjden är 1,9m.
https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/vanliga-begrepp/area.html- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 47 323 inlägg 6 aug 2018 00:286 aug 2018 00:28 #3
Vad är problemet med trilskande granne? Grannen har inte med din utbyggnad att göra om den håller sig inom reglerna i detaljplanen.
-
6 aug 2018 11:27 #4
-
Moderator · Stockholm · 47 323 inlägg 6 aug 2018 11:346 aug 2018 11:34 #5
Frågan är om det godkänns vid bygganmälan att du bygger med så låg takhöjd.
Sedan kan man fundera över ordvrängeri i reglerna.
Om du bygger yta som inte räknas in i attefallsreglerna, för att det är lägre takhöjd. Då tror jag att den delen skall räknas som vanlig bygglovspliktig tillbyggnad.
Annars skulle det ju vara fritt fram att bygga till 15 kvm med mer än 190 takhöjd, och 300 kvm med lägre takhöjd. -
6 aug 2018 11:38 #6
Även om vår handläggare betraktade det som en mindre avvikelse och skulle bevilja bygglovet såg vi framför oss flera år av överklagande i alla instanser och valde att dra tillbaka bygglovet. Vi gick sedan in med ett nytt där utbygget i endast ett plan, vilket blev godkänt utan att grannen överklagade.
Nu har vi alltså redan ytan på mark godkänt och klart, och efterfrågar tillbyggnad ovanpå detta. Grannen lär överklaga även ett sådant bygglov ”så långt det är möjligt” varför vi tittar på möjligheten att utnyttja attefallsreglerna och därmed slippa bygglov och risk för överklagande. -
6 aug 2018 11:46 #7
Vi har i vårt nuvarande sovrum i vår lägenhet snedtak, där takhöjden är 120 cm vid väggen där sängens huvudända står och en taklutningpå 24 grader. Detta tycker vi fungerar jättebra, utan att kännas för lågt. Tillbygget som jag tänker mig här skulle ha ungefär samma och få känslan av ett loft snarare än en hel våning.- Laddar…
-
6 aug 2018 12:18 #8
-
6 aug 2018 14:15 #9
- Laddar…
-
Medlem · 3 inlägg 20 sep 2018 22:0320 sep 2018 22:03 #10
Hur har det gått för dig med detta? Funderar på samma sak och har svårt att tyda reglerna. -
12 feb 2020 22:45 #11