Byggahus.se

Bygglov, vågar jag berätta att jag redan bytt fönster?

1. A
    Medlem · Nivå 7
    Fönsterutformning kan bedömas som en stor del av byggnadens karaktär då både utformning av fönster och fönsterplacering kan kopplas till vissa stiltyper och tidsepoker. En sån enkel sak som spröjs eller ej kan helt förändra en byggnads karaktär och därför bli lovpliktig.

2. P
    Medlem Nivå 7
    Du har ett tredje alternativ, ta tillbaka din ansökan och byt fasaden och behåll fönsterna utan bygglov, då kan du direkt hävda att det gjordes för mer än 10 år sedan. om du skickar in en ändrad ritning så finns ett datum då fönsterna var original (trots att de inte var det) Det datumet blir då starten på en 10-årsperiod för preskription

• Laddar…
  3. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det finns ofta ett datum i glaskasetter, så att hävda att de är äldre än datumet i kasetten kan vara dum., men att dra tillbaka bygglovsansökan kan man göra

• Laddar…
  4. Klaugust
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Ja, absolut. Det var det jag skrev. Det är ju en bygglovsansökan som är inlämnad som kommunen anmärkte på karaktären. Det finns i och för sig ett generellt varsamhetskrav på alla byggnader som bedöms i byggloven. Men om bytet till större fönster inte är helt uppåt väggarna så ser jag inte att det skulle vara en issue. Men då får man be dem motivera med att hänvisa till vilken paragraf de baserar sitt beslut på.

5. A
    Medlem · Nivå 7
    Då hänvisar kommunen till 8 kap 17 § och säger att de inte bedömer ändringen som varsam och att ändringen inte tar hänsyn till byggnadens karaktärsdrag. Kommunen har tolkningsföreträde och behöver egentligen inte göra mer än så.

Det är detta som kan bli problematiskt för en sökande, att inte lagstiftningen går att specificera mer än så och att det mesta är öppet för tolkning och att kommunen har tolkningsföreträde.

• Laddar…
  6. Klaugust
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Ja, så är det. Har bara aldrig själv varit med om att något bygglov jag någonsin gjort stött på just det här, och det är ju verkligen inte alla bygglov som varit direkt varsamma. Men det beror säkert lite från kommun till kommun och handläggare till handläggare. Men det har ju kommit många bra förslag om att mörka ändringarna om man vill det. Det är ju bra med varsamhet, men nånstans borde man ju också ha rätt att själv bestämma över sin egendom.

7. P
    Medlem Nivå 7
    Om man oroar sig för att bygglovshanterare ska komma ut och kolla datum på fönsterkassetter ska man nog vara försiktig med sina genvägar ;)

• Laddar…
  8. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Jag skulle snarare oroa mig för gamla google streetviewbilder, men blir det en tvist mellan kommunen och TS om fönstrets ålder, då skulle det inte förvåna mig att kommunen kommer och kollar på datumet i glaskasetten

9. K
    Medlem Nivå 4
    Men man blev ju tvungen att byta kassetten pga punktering efter bara några år. Jäkla skitfönster idag...

10. E
    Medlem Nivå 4
    Kan även vara farligt att skriva för mycket ärligheter här. Även bygglovshanterare kan väl läsa tråden.:cool:

• Laddar…
  11. Fredrik86
    Medlem Nivå 3
    Vore jag dig så hade jag kanske börjar med att skriva tillbaka till byggnadskontoret.
    Kanske något i stil med att
    - Hejsan. Jag är medveten om att det ändrar husets karaktär och det är precis det som är meningen i detta fall. Du vill att huset moderniseras.
    Och kanske be om ett mer specificerat svar till varför dem nekar.

Nu vet vi här i tråden dock inte hur ditt bostadsområde ser ut. Men är det många likadan hus i tätbyggt område .. te x .. och då förstår jag kommunen.
    Sen har det ju med märkning på huset osv att göra med.

Men jag hade börjat med detta.

12. magda136
    Husägare Nivå 10
    Gick TS tillbaka till bygglovsavdelningen och kom aldrig mer tillbaka.... :D

• Laddar…
  13. P
    Medlem Nivå 4
    Tyvärr så drar ju dessa arbeten på bygglovsavdelningar en del underliga individer som fått bestämma för lite hemma och sen försöker vrångtolka med ofta tveksamt lagstöd till vad dom tycker är rätt. Det sjuka är ju att man kan få olika svar när man ringer till dom och berättar att man tex ska ändra nåt och den ena säger att det är inte bygglovspliktigt och nästa gång så är det ja absolut krav på bygglov eller anmälan. jävla lekstuga på många bygglovs avdelningar i det här landet och luddiga regler gör det väldigt mycket upp till handläggaren hur man tolkar reglerna.
    Kolla natruligtvis om kommunen har ritningar osv innan man försöker ljuga sig fri. Känns lite lovligt att ljuga så länge inte nån kan bevisa att du ljuger med flygfoton eller liknande som kan datera när fönsteröppningarna blev större.

14. A
    Medlem · Nivå 8
    Ljuga ska man akta sig för. Det är dock fullt lagligt att vara ointelligent och inte förstå orsakssamband

15. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har bott i lägenhet i mer ån tjugo år. Skaffade ett renoveringsobjekt i höstas och det känns som en helt ny värld av krångel har öppnat sig! Kollade byggnadsnämndens webbsida ang. bygglov för garage och de nämner situationsplaner, länkar till något exempel med "fasadvyer" osv. Och så var det de två orden "teknisk beskrivning", inte ett ord om konstruktion, snölaster och annat som borde vara viktigt. Känns som hemliga klubben och att man ska behöva anlita folk för att utföra tjänster som man inte ens kan lista ut vad de omfattar. Länkar till fyra-fem _fullständiga_ exempelansökningar som skulle fått godkänt hade varit bra mycket mera värt än allt flum de skriver.

Angående fönstren i den här tråden så har jag ena sidan av huset helt inglasat, säkert 40 m2 men inga spår av bygglov.