Byggahus.se

Bygglov saknas för uterum

1. G
    Medlem · Östergötland · 62 inlägg

garton

Medlem
    Hej!

För några år sedan köpte jag ett kedjehus med tillbyggt uterum.

Nu kollade jag upp de bygglovsritningar som fanns för detta, och det visar sig att uterummet som är byggt inte ser ut som det på ritningen.

Skillnaden är dels att uterummet inte ligger där det är inritat att det ska ligga (det ligger precis bredvid), och inte ser exakt ut som på ritningen.

Det blir besvärligt eftersom jag tänkt söka bygglov för en annan tillbyggnad nu. Finns det några bra tips och råd att ge till något i min situation?

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Det är ju lite klurigt, det kanske kan gå vägen utan att du anmäler det ?
    Beror lite på vilket typ av ombyggnad du gör och om/hur kommunen kollar denna.

Gör dom ett platsbesök och ritningarna inte stämmer så kan det ju bli problem...
    Mest rakt är ju att ringa dom och berätta just det du har upptäckt, att föregående ägare inte byggt enligt ritning, och rådfråga dom vad du skall göra: Du kommer få stå för ev. åtgärder (är ju inte ett "dolt" fel iom att det är så lätt att kolla upp), men då kan du iaf börja med att fråga hur det skulle lösas (nytt lov för uterummet tex)

/K

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 306 inlägg

hempularen

Moderator
    Hur gammalt är uterummet?

Är det mer än 10 år, så riskerar du iallafall inte att behöva göra något med det.

Sedan beror det ju på om den faktiska placeringen bryter mot detaljplan eller så. I så fall kan det ställa till problem om du vill bygga om med en mindre avvikelse mot planen.

• Laddar…
  4. G

garton

Medlem
    Tack för era svar.

Uterummet byggdes 1994-1995 ungefär. Det bygglovet är iaf från 1994, så det borde varit ungefär då. Alltså betydligt mer än 10 år. Vad händer efter 10 år, juridiskt?

Den faktiska placeringen är identisk med flertalet andra uterum i samma område, och vissa av dessa har korrekta bygglov, så det ska inte vara något problem med detaljplanen, tror jag.

Jag tänkte söka kontakt med ägaren vid tillfället och fråga varför det byggts så här.

5. xerbee
    Medlem · - · 69 inlägg

xerbee

Medlem
    Preskriptionstiden för bygglov är 10 år. PBL Kap 11 §20

edit: Det är inte inom strandskydd va?
    Hur stor är den nya utbyggnaden? Tänk på de nya reglerna med 15kvm bygglovsbefriad tillbyggnad

Redigerat 27 jun 2017 12:13
  6. G

garton

Medlem
    Jaha... så om detta byggdes 1994, så är det lugnt? Jag behöver inte oroa mig?

Nej, det finns inget vatten i närheten.

Den nya utbyggnaden är ett extra våningsplan, större än 15 kvm.

7. H

hempularen

Moderator
    Hör med stadsbyggnadskontoret när du söker lov för den planerade påbyggnaden. Troligen kan du då rita in den bef. placeringen av uterummet, och få med det på köpet.

• Laddar…
  8. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Som hempularen skriver ovan, är det mer än 10 år så bör du generellt (finns lite issues med strandskydd och så iofs) inte oroa det för det, då kan du spela med öppna kort mot kommunen i den bemärkelsen.
    Men sen kan det förstås ändå påverka ditt nya bygglov eftersom det måste tas hänsyn till hur det är byggt på riktigt då...

/K

9. H

hempularen

Moderator
    Det kanske vore bra att läsa detaljplanen innan du pratar med kommunen, om placeringen på något sätt bryter mot planen, så kan det vara bra att tänka igenom strategin.

• Laddar…
  10. G

garton

Medlem
    Har nu pratat med en bygglovshandläggare på kommunen.

Det visade sig att detta antagligen inte är något stort problem.

Jag har redan läst detaljplanen, och den sätter inga hinder för vare sig det felbyggda uterummet som sådant, eller i kombination med den nya tillbyggnaden jag tänkte göra.

Handläggaren berättade, precis som ni redan sagt, att eftersom svartbygget gjordes för mer än 10 år sedan, så kommer det helt enkelt att stå kvar. Ingen begär att det ska rivas.

Nu kommer jag att lämna in en bygglovsansökan med en ritning där det felbyggda uterummet är inritad, och på så sätt kommer detta att få en officiell bedömning tillsammans med den nya påbyggnaden. Det blir lite som att få två flugor i en smäll, vilket ju är jättebra för min del.

Återigen, tack för era insatta svar!

• Laddar…
  11. H

hempularen

Moderator
    Jag har gjort en liknande sak. Vi har en altan, 140 cm över mark. En del av den har källare under sig, sedan 1960. Helt OK bygglovsmässigt. Sedan byggde förre ägaren ut altanen till dubbla storleken 1991. Den konstruktionen är i trä, och jag har akut behov att renovera den.

Den utbyggnaden var ett rent svartbygge.

I samband med att vi sökte bygglov för en annan sak 2005, så ritade vi in den svartbyggda altanen.

Nu var jag i kontakt med stadsbyggnadskontoret, för jag överväger att ändra formen marginellt i samband med renoveringen av altanen. De kunde då konstatera att den visserligen finns inritad, men det finns inget skrivet om den i ngt. bygglov. Den är fortfarande ett svartbygge. Så jag får renovera den, den är ju äldre än 10 år. Men jag kan inte bygga om den utan bygglov.

Höjdgränsen går vid 120cm, så jag funderar på att låta projektet innehålla en höjning av marknivån på 20 cm. Det kan ju få bli en upphöjd blomrabatt runt altanen, sedan kan jag ju avvakta med att utföra höjningen...

Men den största ändringen jag vill göra är att flytta trappan ned från altanen, och bredda den. Det är inte bygglovspliktigt (till min förvåning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.