Byggahus.se

Bygglov på Ekerö, någon färsk erfarenhet?

1. J
    Medlem · 88 inlägg

Johannes_o_Marlene

Medlem
    Är det någon som sökt bygglov i Ekerö kommun "nyligen", dvs det senaste året eller så, och har några erfarenheter att dela med sig?

Hur lång tid tog det?
    Kostnad?
    Var dom gnälliga?

2. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Re: Bygglov på Ekerö, någon färsk erfarenhet?

Vi har inte fått det ännu och än så länge är det tyst. Men de är trevliga och hjälpsamma uppe på kontoret så jag tror att om du bara pratar igenom det med dom innan så går det säkert jättebra.

De har rykte om sig att det kan ta lite tid - men det gör det ju i många Stockholmskommuner. Priset vet jag inte riktigt exakt - men det är två olika beroende på om det är nybyggnad eller mindre ombyggnad (50 kvm gräns) 7-8 tkr och 3 tkr ungefär vad jag minns.

Var skall ni bygga *nyfiken* ?

Mvh
    /Angelven

3. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare

Vi ska in med alla papper förhoppningsvis innan månadsskiftet mars/april.
    Har bytt både hus och tomt så det har blivit många svängar på komunen.
    De vägrade ju godkänna ett hus och på den vägen är det.

De har ju någon form av möten en gång per månad där de tar upp olika bygglovsansökningar.
    Håller man sig inom planen och har grannars godkännande så tar ett bygglov ca 5-6 veckor.

Sedan kan be om ett förhandbesked så man kan börja förbereda grund mm

Allt dett har jag hört av handläggare, byggare och andra som varit i kontakt med kommunen.

4. J
    Medlem · 88 inlägg

Johannes_o_Marlene

Medlem

Angelven: Vi ska bygga i Tappström, inte så långt från Ekerö centrum. Var bygger ni själva?

Severus: 5-6 veckor låter överkomligt. Varför ville dom inte godkänna huset? Var det helt utanför detaljplanen (om sådan finns) eller var det på mer osakliga grunder?

5. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare

Det var ett funkishus ute på landet.
    Det fick bara vara hus i gammeldags stil.
    Och så var huset för högt och modernt.

Så nu blir det ett hus i gammeldags stil.

6. Angelven

Angelven

Medlem

Färingsö - men det är tillbyggnader på 50 kvm totalt (strax under). Åså brakade vi in i det roliga problemet att vi har en-kammarbrunn med avrinning idag - kommer inte att vara tillåtet så de kommer nog att kräva nytt avlopp före vi bygger :-/

Här är förresten tråden jag startade när jag lämnade in bygglovet - så 5-6 veckor får anses spräckt nu: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25562 - det var typ 30 Januari (kan ha varit precis före men jag tror jag startade tråden samma dag, tanken var att skriva i den "nu har det kommit" när det kommer ;-) )

Finns det fortfarande plats att bygga i närheten av tappström ::) ? Eller är det de nya uppe vid gamla växthuset bakom floravägen/närlundavägen/villavägen ? Eller borta vid idrottsplatsen ? *nyfiken - ni behöver inte svara om ni inte vill*

5-6 veckor låter helt osannolikt - 5-6 månader har jag fått höra annars - det är ju lovande! När byggde ni Severus ?

7. HM
    Medlem · Stockholm · 144 inlägg

HM

Medlem

Hej, vi ska också bygga på Ekerö (i Sundby) och har också hört ryktena om uppemot 6 månader... så 5-6 veckor låter ju för bra för att kunna vara sant, eller?

Vet ni vad som gäller om man ska försöka sig på en "ringa avvikelse" från detaljplanen?
    (Vår detaljplan säger max 30 graders taklutning, men vi vill försöka få igenom 33 grader... handläggaren har antytt att det kan finnas möjlighet till ringa avvikelse i det fallet, alltså max 10% avvikelse ...)
    Vad händer med handläggningstiden då? Måste ärendet upp till högre instans då?

8. J
    Medlem · 88 inlägg

Johannes_o_Marlene

Medlem

Angelven: Ja, vi hoppas att det fortfarande finns plats kvar att bygga på i Tappström! ;) Vi har köpt en tomt på Hagaringen, strax öster om Ekerö centrum. Tillträdet var för dygt en vecka sedan, så det lär ta ett tag innan vi har ett färdigt hus...

HM: Vi pratade nyligen med stadsarkitektkontoret, och dom sa "3-5 månader" för bygglov, vilket antagligen betyder "minst ett halvår". Söker man dessutom nu, så att dessa månader inkluderar semestertider, så kan det nog dessutom ta ändå längre tid.

I vissa fall måste grannarna tillfrågas även vid mindre avvikelser från detaljplanen, vilket kanske kan fördröja tiden lite. Risken är ju också att dom säger nej. :'(

9. Angelven

Angelven

Medlem

Aha - Hagaringen - då vet jag precis var det är - det blir ju jättefint att bo där. Och med proemenadavstånd upp till bokskogen vid ekebyhov dessutom. Det är inte så bebyggt där ännu heller. Jag trodde att det kanske var bortåt Skäluddsvägen bortanför skolan - det är ju några få tomter som fortfarande har sommarstuga där ;-)

Vad gäller detaljplan och avvikelser kan man ju alltid också ta en titt på vad andra fått igenom och så diskutera det med stadsarkitekten, dom är rätt så resonabla på kontoret dom gånger jag pratat med dom iaf.

3-5 månader låter mera i den trakten jag också räknade med. Dom lär ju ha en del att göra med allt nytt som byggs ;-)

10. M
    Medlem · Stockholm · 128 inlägg

mikko

Medlem

Utbyggnad på 90 kvm Ekerö gick på ca 3-4 månader inklusive jul och annan ledighet osv, fick rita om några gånger så det passade detaljplaner osv. hade själv lite paus mellan ritningarna, hade jag legat på lite hade det nog gått på 2 månader, platsar det i detaljplanen så brukar det gå fortare för då e det inte så mycket att gnägga över, bara att stämpla och se glada ut.

kostnaden är baserad på antal kvadratmeter och de berättar vilka gränser som gäller.

/m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.