Hej.

Tänkte bygga en carport med en vägg på framsidan. Räknas det som carport? Ibland känns det som om man får olika svar när man ringer kommunen. Vill kolla här?

En annan fråga, hur många meter måste det vara från gatan till carporten in på min tomt?

Har sett en granne ett par kvarter från oss, att där finns en carport (inga väggar alls, utan bara tak) som det är knappt 2 meter från gatan.

Vilken variant ska man välja Attefallshus (använda som garage) eller carport? Eller har ni andra förslag?
Viktigast för mig är att jag kan ha bilen stående under tak, och om det går att slippa bygglovsansökan så är det plus.

Bor i detaljområdesplan.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Läs i detaljplanen för området, står en massa matnyttigt oftast. I min kommun finns det en webkarta på på kommunens hemsida där man kan zooma in på sitt område läsa detaljplanen på nätet, väldigt praktiskt!

Hemmakatten
Det brukar vara krav på att garage/carport skall stå sex meter från gatan. Detta för att man ska kunna ställa bilen där(och inte på gatan) när man ska öppna garageporten. Och också bra att ha en extra p-plats.

Övriga krav brukar vara att garaget/carporten måste stå minst 4,5 m från tomtgräns. Friggebodar och Attefallshus får man bygga på prickmark och även närmre granntomten än 4,5m om grannarna ger tillstånd.

Men titta i detaljplanen, där hittar du alla regler.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det brukar vara krav på att garage/carport skall stå sex meter från gatan. Detta för att man ska kunna ställa bilen där(och inte på gatan) när man ska öppna garageporten. Och också bra att ha en extra p-plats.

Övriga krav brukar vara att garaget/carporten måste stå minst 4,5 m från tomtgräns. Friggebodar och Attefallshus får man bygga på prickmark och även närmre granntomten än 4,5m om grannarna ger tillstånd.

Men titta i detaljplanen, där hittar du alla regler.
Attefall/friggebod måste dock vara minst 4,5m från kommunal mark, kommunen får inte lämna tillstånd.

Grannen med 2m till gatan är troligen svartbyggt.

Var på stadsbyggnadskontoret och frågfrå vav som gäller. Carport är det 4.5 m. Bygger jag attefallshus så finns det undantag enligt honom. Det kan man se i detaljplanen enligt honom. Han hade själv svårt o tyda förstå den för att den är så gammal. Själv kan jag inte tolka planen.
Finns det någon bra sida där man tolka planen?

Attefallsbyggnader har som undantag, att de får placeras närmare en gräns än 4,5m om grannen godkänner det. De får inte placeras närmare en gata eller annan allmän plats än 4,5 m. Och det kan det inte finnas undantag för.

I detaljplanen kan de inte ange en annan placering av bygglovsfria byggnader, men planen kan innehålla begränsningar som stoppar bygge av bygglovsfria byggnader helt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.