Byggahus.se

Bygglov överklagat, ska fakturan ändå betalas?

1. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Hej,

I samband med att vi sökte bygglov har vi ansökt om en mindre avvikelse på 5%, något som kommunen prövat och godkänt, en avvikelse som knappt märks då vi har ganska stor tomt och över 7m till grannarna. I samband med denna process skickades information ut till grannar tillsammans med ritningarna. Det var där avundsjukan visade sitt fula tryne och en specifik granne vi aldrig träffat och som bor mestadels utomlands skickade in en överklagan, i grannens utlägg (det mesta var faktafel då det är tydligt att han inte kan skilja på olika ytmått) kunde man tydligt se att han egentligen inte brydde sig om avvikelsen utan varför man hade högt i tak, kontor m.m. Kommunen avfärdade detta då vi följt gällande detaljplan i punkt och pricka. Såklart återkommer samma stjärna återigen med ny överklagan under klagoperioden efter man tilldelats bygglov som nu får gå till Länsstyrelsen. Han tycker bla. att om man avser att ha solceller bör vi ha tillstånd från flygvapnet (notera att detta är i en villaförort utan närhet till någon flygplats eller dylikt) samt att han tror att jag kommer hyra ut mitt hemmakontor vilket kommer öka trafiken på gatan.. ja, ni förstår vad detta är för typ.

Hursomhelst, jag har en ganska saftig räkning för bygglov och planavgift att betala - kan denna ”pausas” till hela denna charad är över? Också, kan personen i fråga dra ärendet vidare efter Länsstyrelsen med samma argument? Tack i förhand.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Betala och börja bygg om han inte har mer att komma med! Det verkar vara en klåpare som sitter och tycker till efter 4 starka groggar. Ni behöver inte vänta till grannen har överklagat i två instanser ytterligare....

3. P
    Självbyggare Nivå 1
    Har du fått starbesked så börja bygga!

4. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Vi har tyvärr inte fått startbesked ännu då vi har teknisk samråd som behöver bokas in och en del papper tas fram inför det.

• Laddar…
  5. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Han hade ganska mycket att komma med, två hela A4 sidor där det mesta var upprepning från tidigare erinran och en slutmening där han anser att eftersom bygglovet avviker kraftigt från nuvarande byggnadsplan (det gör den inte) skall kommunen inhämta synpunkter från alla i området och ta fram en ny plan.

6. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Vill grannen att TS bekostar ny detaljplan som grannen har nytta av?

7. M
    Medlem · Nivå 7
    Du skriver först att du fått en mindre avvikelse ( 5 procent) godkänt av byggnadsnämnden och sedan skriver du att du följer detaljplanen till punkt och pricka, det låter motsägelsefullt, hur menar du då?
    Är det en stor byggnation så ni ska ha tekniskt samråd innan startbesked eller fick ni startbesked i lovet? Jag skulle inte bygga innan allt var utrett och klart ifall Länsstyrelsen gör en annan bedömning än byggnadsnämnden.
    Vad gäller solceller så kräver Försvarsmakten att de tillfrågas om byggnaden ligger inom något av deras område för riksintresse. Den hanteringen ska kommunen sköta om under handläggningsprocessen. Om du vill se ifall din fastighet ligger inom ett sådant område kan du titta på Försvarsmaktens hemsida, de har bra kartor där.
    Länsstyrelsens beslut kan överklagas till Mark-och miljödomstolen och sedan ytterligare till Mark- och miljööverdomstolen (men där krävs prövningstillstånd).
    Avgift för hantering av bygglov får du betala även om du skulle få avslag, men den brukar vara lägre då. Om fakturan kan pausas vet jag däremot inte.

8. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Varför inte... ska ändå redan betala en planavgift som kostar mer än ansökan om planändring.*

* Sarkasm

Redigerat 31 maj 19:17
    • Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 7
    Att göra en planändring är dyrt, uppåt 100 000 (beroende på kommun). Är planavgiften högre än så?

• Laddar…
  10. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Du har rätt, vi har en avvikelse på 5% då tomten är större än grannarnas men har i alla övriga punkter följt detaljplanen. Det är en större byggnation så vi behöver ha tekniska samrådet innan startbeskedet. Jag har inte ansökt om startbesked när vi skickade in handlingarna.

11. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Möjligen, avgiften för planbesked när man ansöker om ändring är iallafall runt 20 000kr varpå planavgiften är lite över 50 000kr.

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Om du vill/kan , ladda upp grannens synpunkter.

13. M
    Medlem · Nivå 7
    Planbesked är det du söker om hos kommunen där de beslutar om de vill inleda arbetet med en planändring. Sen tillkommer kostnaden för själva planarbetet. Det är den som är det dyra.
    Hur gammal är planen?

• Laddar…
  14. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Stort tack för tipset! Kollade på kartan för riksintressen för vår län och vad jag kan se omfattas inte området av något speciellt, den ligger i utkanten av ett "MSA-område".

15. MrJay
    Självbyggare · Nivå 5
    Planen tillkom när man fick rätt att börja ta ut planavgift, dvs. 1987.
    Jag vill bara påpeka att jag inte har i intresse att ansöka om ändring av detaljplan, jag var sarkastisk i mitt tidigare inlägg :) Att anpassa bygget till nuvarande plan har tagit oss väldigt långt tid och kostat tillräckligt mycket.

Redigerat 31 maj 19:15