1 718 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Bygglov och gemensamhetsanläggning
Hej, ny här på forumet...
Har ett problem som jag behöver hjälp med.
Jag bor utom detaljplanlagt område i södra Sverige.
Orientering:
Tre fastigheter ligger i en "rad", låt mig kalla dem A, B och C.
A ligger först från huvudväg.
B har servitut på väg genom A.
C har servitut på väg genom A.
C har servitut på väg genom B.
Logiskt!
B har skaffat sig förhandsbesked på bygglov och tanken är att göra två tomter av B, vi kallar dom B1 och B2.
Fråga1:
Hur är det möjligt att byggnadsnämnden/lantmäteriet kan tvinga ägaren till A, mot dennes vilja, att låta en nybildad fastighet,B2, nyttja väg på A? I praktiken blir det ju från att två ägare, C och B, nyttjar väg på A till att C, B1 och B2 nyttjar väg på A. A får således trafiken från en fastighet till (B2) på sin tomt/väg. Mot sin vilja...
Fråga2:
Till ytan räknat skulle det utan vidare gå att stycka B i tio tomter, 1000m2/st.
Kan man BN/Lmät köra med samma stil och låta B1-B10 nyttja väg på A?
Lantmäteriet menar att en Gemensamhetsanläggning löser alla problem, nu och senare...
Jag tycker dock att hela grejen är helt galen, plötsligt har A kanske trafik från flera fastigheter än nuvarande två körandes på sin tomt, mot sin vilja??
Hur ser ni på saken?
Har ett problem som jag behöver hjälp med.
Jag bor utom detaljplanlagt område i södra Sverige.
Orientering:
Tre fastigheter ligger i en "rad", låt mig kalla dem A, B och C.
A ligger först från huvudväg.
B har servitut på väg genom A.
C har servitut på väg genom A.
C har servitut på väg genom B.
Logiskt!
B har skaffat sig förhandsbesked på bygglov och tanken är att göra två tomter av B, vi kallar dom B1 och B2.
Fråga1:
Hur är det möjligt att byggnadsnämnden/lantmäteriet kan tvinga ägaren till A, mot dennes vilja, att låta en nybildad fastighet,B2, nyttja väg på A? I praktiken blir det ju från att två ägare, C och B, nyttjar väg på A till att C, B1 och B2 nyttjar väg på A. A får således trafiken från en fastighet till (B2) på sin tomt/väg. Mot sin vilja...
Fråga2:
Till ytan räknat skulle det utan vidare gå att stycka B i tio tomter, 1000m2/st.
Kan man BN/Lmät köra med samma stil och låta B1-B10 nyttja väg på A?
Lantmäteriet menar att en Gemensamhetsanläggning löser alla problem, nu och senare...
Jag tycker dock att hela grejen är helt galen, plötsligt har A kanske trafik från flera fastigheter än nuvarande två körandes på sin tomt, mot sin vilja??
Hur ser ni på saken?
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Utan att vara insatt, jag tycker det låter fel som du skriver, A kan iofs överklaga förättningen till bygandsnämnd och Länsstyrelse. LMV kör ofta bara på uppdragsgivarens linje, de tar nog ingen hänsyn map A ev problem utan A måste nog själv agera här.
Gemensamhetsanläggningen löser endast det praktiska för B x B:s räkning men ger inget mervärde för A förutom möjligtvis att ev underhåll delas lika.
Gemensamhetsanläggningen löser endast det praktiska för B x B:s räkning men ger inget mervärde för A förutom möjligtvis att ev underhåll delas lika.
Lite osäker på GA men servitut kan Lantmäteriet tvinga fram. Då nyttan är större än "skadan" och inga andra alternativ finns.
Liknande trådar
-
Fasadändring bygglov
Bygglov -
Robot fattar beslut om bygglov i Huddinge
Artikelkommentarer -
Hur lång tid efter beviljat bygglov kan en kommun begära in handlingar?
Bygglov -
Detaljplan, bygglov och granngodkännande
Bygglov -
Kan en kommun i efterhand ändra ett bygglov efter att byggnaden är byggd?Bygglovet följer detaljplan för området.
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design