Byggahus.se

Bygglov innan tomten är köpt

1. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem
    Jag är intresserad av en tomt som ännu inte ens är styckad. Jag ser inga konstigheter i detaljplanen men är ändå osäker... Är det naturligt att begära att det i köpekontraktet för tomten står att köpet går tillbaka om bygglov inte medges? Men då kanske säljaren kan kräva att få se bygglovsansökan för att se att den så att säga har en rimlig chans att gå igenom. Men något bygglovsansökan har vi naturligtvis inte gjort eftersom vi inte ens äger tomten ännu. Vad är brukligt och hur bör villkor för bygglov formuleras i kontraktet?

2. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Re: Bygglov innan tomten är köpt

Är i precis samma läge. Vi har tagit med ett förbehåll att vi skall få positivt förhandsbesked på ett 1/½-plans hus alternativt ett 1-plans hus om max 250 kvm. Vi tog också med att kommunalt VA måste gå att ansluta till ett maxpris av 140.000 vilket är normal avgift där vi skall bygga (om det blir något...).

Med vår säljare var detta helt OK och ett KRAV från min sida. Förhandsbeskedet är en "light-variant" av bygglovet som inte behöver vara lika detaljerad. Kostnaden i vår kommun är c:a 2500:- vilket man kan offra för ett besked.
    Dock tror jag inte att man kan ansöka så länge tomten inte är styckad (fastigheten finns inte juridikt sätt.)

3. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem

Det låter bra att fler har samma åsikter, både säljare och köpare. Då lär inte mina krav verka konstiga. Tack för svaret.

4. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Jodå, det går alldeles utmärkt att få förhandsbesked och bygglov ändå. Man söker då lov för den fastighet man avser att stycka av ifrån. Så gjorde vi (säljaren sökte förhandsbeskedet och vi sökte och fick sen bygglov på hans fastighet).

5. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Jaså det går?! Då skall jag skeppa iväg ett förhandsbesked till vårt stadsbyggnadskontor med en gång så är ju det hindret avklarat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.