Byggahus.se

Bygglov Härryda ???

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Några frågor

Jag var nere på härryda kommun förra året och ville ansöka om bygglov för en tomt och det
    första Dragan säger (bygglovs chefen) när han får se vart jag vill bygga, att det är ingen ide!
    Men jag ansöker ändå och givetvis får jag avslag pga av bullerzonen (flygplats)! Då överklagar jag till
    länsstyrelsen, där jag har pratat med en kvinna som har hand om bullerzonen i härryda som tycker jag ska söka tillstånd!

Så nu till min stora fråga jag pratade med min handläggare idag på länsstyrelsen
    där hon säger det är 13 månaders handläggings tid alltså 7 månader kvar till jag får besked!
    Men så sa hon att risken är lika stor att det blir samma besked igen som kommunen lagt och det är sällan dom gör fel! Har ni några tips på hur man kan gå tillväga för att öka chansen till att få bygglov?

Tack på förhand =)

2. F
    Medlem · Nivå 10
    Tror tyvärr att Härrydas beslut är det som kommer fastställas.
    Det har lagts såpass mycket pengar på fastigheter inom bullerzonen att man undviker nybyggnation i dessa zoner. Sen kan man ha åsikter om Härrydas bygglovsavd men de håller jag för mig själv.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Jo men enligt länsstyrelsen så ligger det precis utanför bullerzonen kan man inte be dom mäta upp db ?

4. R
    Medlem Nivå 5
    DU kan inte be dom mäta, däremot kan du själv genomföra en buller och vibrationsutredning. det är upp till dig att bevisa att det är möjligt att uppfylla samhällskraven.

5. haavard
    Medlem Nivå 11
    Men Miister kanske inte ska göra den själv, utan låta någon cerifierad inom branschen göra den.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Frågan är vad det kostar ? och om det ens är någon ide när det går flygplan ovanför!
    haha nej självklart ska jag inte göra den själv =)

7. R
    Medlem Nivå 5
    Precis, jag var kanske lite otydlig där, givetvis så ska den utföras av någon som vet vad dom håller på med.
    Metron, mätkonsult etc...

8. A
    Medlem Nivå 7
    Betalde ca 15 000kr senast jag gjorde en mätning. Det är 2 månader sedan, brukar göra 2-3 om året. Det handlar om vad för sorts mätning du skall ha.

//Anders

9. M
    Medlem Nivå 1
    aha ojj det var mycket men det är nog en bra investering om man vill få svart på vitt

Mvh

Miister