Hej,

Jag planerar att bygga en pizzaugn och om några år eventuellt fortsätta så det blir ett komplett utekök. Problemet är att där jag vill bygga är det prickad mark. Vad gäller för den typen av byggen?

Mvh
Linus

Inga problem då det är bygglovsfritt.

• Gilla
Samed Badri och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga problem då det är bygglovsfritt.
Är det samma regler om jag har ett tak på ute kök ?

S Samed Badri skrev:
Är det samma regler om jag har ett tak på ute kök ?
Totala ytan av skärmtak måste underskrida 15m2.

• Gilla
Samed Badri
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Totala ytan av skärmtak måste underskrida 15m2.
Jag har ett skärtak på 50m2

S Samed Badri skrev:
Jag har ett skärtak på 50m2
Med bygglov?

Som sagt förtydligande. Du får bygga 15 kvm bygglovsfritt skärmtak. Ditt 50 kvm tak är antingen byggt med bygglov, eller ett svartbygge. Oavsett vilket så påverkar inte det din rätt att bygga 15 kvm bygglovsfritt skärmtak. Fast skulle det stora taket vara ett svartbygge och nyare än 10 år, så kanske man bör ligga lite lågt. Om de får för sig att kolla ditt utekök så kanske de upptäcker svartbygget.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt förtydligande. Du får bygga 15 kvm bygglovsfritt skärmtak. Ditt 50 kvm tak är antingen byggt med bygglov, eller ett svartbygge. Oavsett vilket så påverkar inte det din rätt att bygga 15 kvm bygglovsfritt skärmtak. Fast skulle det stora taket vara ett svartbygge och nyare än 10 år, så kanske man bör ligga lite lågt. Om de får för sig att kolla ditt utekök så kanske de upptäcker svartbygget.
Tack för svar . Taket har vi fått bygglov 👍

H hempularen skrev:
För att förtydliga är min fundering om jag kan bygga pizzaugn under skärmtak. Jag har bygglov för skärmtak, behöver jag då ansöka om bygglov för pizzaugn också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.