Hej, har planer på att glasa in altanen, och ska ansöka bygglov för första gången... lite hjälp skulle uppskattas...
har fastnat redan på första steget... "Vad vill du göra?", ja det är ju frågan, vad är det jag vill göra? Alternativ som jag är förvirrad mellan:
- nybyggnad
- tillbyggnad
- ombyggnad
Tacksam för all hjälp jag kan få...
har fastnat redan på första steget... "Vad vill du göra?", ja det är ju frågan, vad är det jag vill göra? Alternativ som jag är förvirrad mellan:
- nybyggnad
- tillbyggnad
- ombyggnad
Tacksam för all hjälp jag kan få...
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Om det är en bostadsrätt måste väl du ha ett godkännande av styrelsen? Är det sedan inte styrelsen som står för bygglovet? Du kan inte söka bygglov för något du inte äger.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jo det kan man. Du kan tom. få bygglov, men bli stoppad om inte föreningen gillar planerna.
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Nu vet vi inte vad det är för typ av BR. Om det är typ ett radhus, kan du ha rätt, men om det är ett flerbostadshus typ lägenhet, så kan bygglov för inglasning vara kopplat till hela fastigheten. Dvs det kan finnas ett generellt bygglov för inglasning. Då behöver man bara föreningens tillstånd. Men om ett generellt tillstånd inte finns måste föreningen söka ett sådant.hempularen skrev:
Man bör alltså börja med föreningen.
Tack för alla svar...
Jo jag har varit hos föreningen, och de har godkänt min ritning, men enligt dem måste nu ansöka om bygglov från kommunen eftersom inglasningen "ändrar" på fasadutseende.
jag har alltså fått tummen upp för föreningen... nu är det bara bygglovet som är kvar... men vet inte vilken av alternativ jag ska välja för att fortsätta.
Jo jag har varit hos föreningen, och de har godkänt min ritning, men enligt dem måste nu ansöka om bygglov från kommunen eftersom inglasningen "ändrar" på fasadutseende.
jag har alltså fått tummen upp för föreningen... nu är det bara bygglovet som är kvar... men vet inte vilken av alternativ jag ska välja för att fortsätta.
hmm, men det alternativet finns i blanketten... :s
Om det är någon annan i föreningen som redan har gjort en inlastning så kan du hos kommunen be om en kopia av det bygglovet. Där ser du då hur man uttryckt det hela och du kan t. o. m. kopiera hela bygglovet om du vill istället för att rita eget.
smart det tänkte jag inte ens på! 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dyr nota för husägare som byggt utan bygglov
Artikelkommentarer -
Förslag på sol- och regnskydd över altan som inte kräver bygglov
Altan & Uteplats -
Bygglov precis utanför strandskydd
Bygglov -
Bygglov för ombyggnation av garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -