Har i ett tidigare inlägg skrivit om att vi blivit informerade om att vi ska söka bygglov för ändrad användning av lokal, och vad som ska bifogas ansökan. Efter att ha fått reaktioner från olika håll vill jag nu backa ett steg och fråga i detta kunniga forum om ni tycker det öht verkar rimligt att bygglov krävs. Lite bakgrundsfakta:

1. Lokalen används idag som butik och hantverkslokal. I anslutning ligger ett rum som används för div. hantverksverksamhet och som personalkök. Utanför finns uteservering.

2. Lokalen ska fortsatt användas som butik men nu också ha bord för servering inomhus. Rummet som idag används för div. hantverksverksamhet och som personalkök ska uppgraderas och kunna användas för mathantering till gäster och disk.

3. Kommunen menar att de små ändringar som görs vad gäller ytskikt, mindre fasadåtgärder etc. inte kräver bygglov, det är just den ändrade användningen som gör det.

4. Ligger utanför detaljplanelagt område, vet inte om det påverkar något.

I PBL anges ju att det är väsentligt ändrad användning som kräver lov, och i mina öron låter det som att man avser en mer omfattande ändring än från en besöksverksamhet till en annan. Här blir det ju från butik-hantverkslokal-personalkök till butik-cafe. Har hittat exempel där man ex ändrat från butik till bostad, och det låter ju mer rimligt med krav på bygglov tycker jag.

Har någon någon erfarenhet av liknande frågor eller tips på domar eller dyl.? Obs att alla regler kring livsmedelslokaler och livsmedelshantering inte avses här, utan just bygglovsfrågan.

Anledningen till att det krävs bygglov är väl just för att det är andra regler som gäller om du klassar om byggnaden.

Reglerna för livsmedelslokaler och livsmedelshantering är ju rätt specifika, och uppfylls därmed troligen inte med nuvarande beteckning på lokalens användning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fast ligger reglerna om livsmedelshantering verkligen inom bygglovshanteringen?

Jag kan tänka mig att det är detta med bord för servering inomhus som kan vara en väsentlig skillnad. Då kan man tänka sig att fler personer finns i lokalen samtidigt. Vilket kan påverka brandskyddsregler om antal nödutgångar osv. Mathanteringen för gäster kan nog även påverka ventilationskraven (som ligger inom bygglovshanteringen).

Även nuvarande cafe verksamhet borde ställa en del krav på köket, men det kanske "hoppats över" tidigare?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nejdå, inget är överhoppat, men mathanteringen sker idag i intilliggande byggnad - enligt alla konstens regler! Synpunkten om antal besökare är dock relevant och frågan om ventilation också. Jag tycker samtidigt att ribban är satt ganska högt i PBL, det är ju inte bara ändrad användning utan väsentligt ändrad användning som anges...

Jag kan tycka att byte från hantverkslokal med fikarum/personalkök till café är en rätt vessäntlig ändring.
Att det ligger tillsammans med en butik gör ju inte att ändringen blir mindre.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är som vanligt, kommunen ger dig en tolkning av lagen. Följer du inte den och kommunen står på sig i sin tolkning så förelägger de dig att sluta använda lokalen på det nya sättet. Nu kan du överklaga deras beslut och efter några år får du veta om deras tolkning av lagen är korrekt eller inte.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Framför allt är det brandskyddet som är det viktiga när man ändrar användning av lokaler, krav på brandavskiljaning och utrymningsvägar bla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.