Byggahus.se

Bygglov för utbyggnad?

1. S
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

Sammy

Medlem
    Hej, tänkte bygga ett vedskjul på tomten. Det skall bli 2*4 meter. En bra plats är precis intill en gäststuga på tomten. Det bästa (tycker jag) är att de sitter ihop. Kan det nya vedskjulet betraktas som en friggebod? Gäststugan, som finns med på ritningar, är ca 13 kvm. Kommer jag att behöva bygglov för detta?

2. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Bygglov för utbyggnad?

Det var väl inget bra svar Morsan.....hänvisningen ger inte mycket information :-?

Jag tror att varje friggebod måste vara friliggande...dvs inte sitta ihop med annan bygglovspliktig byggnad. Om din gäststuga är 13 kvm har den troligt uppförts med bygglov, enligt dagens regler. Sålunda kan du inte göra en "påbyggnad" med tak på denna utan bygglov.

Om du i stället försöker placera den så nära du kan utan att de hänger ihop torde det gå bra. Snart kommer PBL att skrivas om och då är det föreslaget 15 kvm som max för friggebodar.

Ett vedskjul som inte har ett tak (kanske inte mycket värt) kan dock anslutas till din gäststuga utan bygglov, ungefär som en altan på ett vanligt hus.

För att vara riktigt säker kan du ringa anonymt till ditt bygglovskontor och fråga helt sonika.

Ett sista alternativ är att bygga och hoppas ingen bryr sig av dina grannar....men det är riskabelt :p

4. morsan

morsan

Medlem

Calle Anka: om man letar lite i länken på den stadsdel man bor i så hittar man under bygglov t ex

"Ändra inomhus

Ändringar av rumsindelningen eller andra inre ändringar kräver normalt inte bygglov. Men om ändringen innebär att det inreds någon ytterligare bostadslägenhet eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri krävs bygglov.

För vissa invändiga ändringar ska byggherren dock lämna in en bygganmälan, exempelvis för ändring som berör bärande delar eller avsevärt påverkar byggnadens planlösning.

Installation eller väsentlig ändring av eldstäder, rökkanaler, ventilationsanordningar, vatten och avlopp eller hissar kräver också bygganmälan."

Detta gällde Skarpnäck ;)
    Nu kan jag inte leta mig fram till friggeboden eftersom jag inte vet var Sammy bor, men jag vet att de flesta kommuner har sådana här uppgifter på hemsidan, därför lade jag in länken och hoppades den var relevant för båda frågorna.  :-/

5. S
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

Sammy

Medlem

Hmm, jag får nog fundera lite, kanske ringa och kolla med Kommunen (Haninge). Jag letade men hittade inget där. Tack för svar i alla fall!

6. morsan

morsan

Medlem

Det blir nog det bästa ;) Men du hittade kommunens hemsida iaf??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.