Byggahus.se

Bygglov för utbyggn. av komplementbyggnad / Gäststuga - användningsområde viktigt?

1. K
    Medlem · sthlm · 1 inlägg

KajsaW

Medlem
    Vi vill bygga ut en 25m2 stor gäststuga med ett extra rum, som arbetsrum och sovrum (idag finns två små alkover) samt ett litet kök/pentry. Stugan ligger i sammanhållen bebyggelse men ej i detaljplanerat område, i Stockholms Skärgård.
    Jag har läst på så mycket jag kan om komplementbyggnader och jag har förstått att de inte får fungera som separat fritidshus/hushåll utan ska vara ett komplement till huvudbyggnaden och därför får det inte innehålla bekvämligheter som fullvärdigt kök osv och heller inte vara för stort. Exakt hur stort verkar inte finnas reglerat och skiljer sig från kommun till kommun. Vår stuga är 25 och vi vill bygga med c:a 20 m2.

Mina tankar är om jag ska i min ansökan bör skriva tex hobbyrum eller dyl istället för sovrum för att undvika avslag pga att det blir ett "riktigt" fritidshus? :surprised:

Någon som har erfarenheter kring detta? Alla tankar och synpunkter tas tacksamt emot!

Tack på förhand!
    Karin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.