Byggahus.se

Bygglov för solfångare?

1. peoe
    Medlem · Västra Götaland · 233 inlägg

peoe

Medlem
    Hörde av någon häromdagen att man måste ha bygglov för solfångare på taket... Stämmer det?

:-/

2. apersson850
    Medlem · Kronoberg · 1 474 inlägg

apersson850

Medlem

Re: Bygglov för solfångare?

I Markaryds kommun räckte det med ett så kallat förenklat ärende. Alltså inget möte i byggnadsnämnden, utan beslut på tjänstemannanivå. Jag förstod att i princip får man alltid tillstånd, men de vill ha koll på att ingen sätter upp någon industriliknande anordning i ett vanligt villakvarter.
    Några paneler liggande på taket var inget problem.
    Det finns inga ritningar bevarade på mitt hus, så jag fick rita nytt själv.

3. S
    Medlem · 62 inlägg

stephanb

Medlem

Ingen bygglov behövs här 2 mil utanför Uppsala. Jag frågade för att få bidrag via länstyrelsen måste man bifoga bygglovet om det nu behövs, men så var det inte.

4. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 203 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

Kungsbacka kommun kräver inget för solfångarmontage. Varken bygglov eller samråd.

Deras kommentar: Det är ju en förnybar energikälla, det är bara att montera......

5. peoe
    Medlem · Västra Götaland · 233 inlägg

peoe

Medlem

Jodå. Mölndals kommun kräver bygglov. Dessutom menade hon att paneler som monteras infällda i taket var OK, medan det var mer tveksamt om man kunde få bygglov för vacuumrör som ju placeras en bit ovanför teglet.

Så det är bara att ansöka i efterskott... Tusen spänn till...

6. apersson850
    Medlem · Kronoberg · 1 474 inlägg

apersson850

Medlem

Som förenklat ärende i Markaryd kostade det "bara" 250 kronor.
    Jag sa i och för sig inte att det är vakuumrör jag satte upp. Jag ritade som det ser ut. Det sticker ju ut så lite, när huset blir i en lämplig skala, så det syns knappt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.