Byggahus.se

Bygglov för flerbostadshus

1. J
    Medlem · 41 inlägg

Johve

Medlem
    jag försöker ta reda på vad som gäller för bygglov för åtgärder på flerbostadshus. Som jah förstår så gäller inte lättnaderna som finns för enbostadshus. Ska man tolka det som att allt är bygglovspliktigt?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 451 inlägg

hempularen

Moderator
    Det beror väl lite på vad du menar med "allt". Men du får inte bygga bygglovsfri friggebod eller Attefallshus. Men du behöver ju inte begära bygglov för att klippa gräset (om inte området ställer sådana krav även på villor). och du får gräva en grop, så länge den inte är djupare än 50 cm.

Det finns ju även regler som ger att man har rätt stora friheter om huset ligger utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse. Där är jag lite osäker, om ett flerfamiljshus skulle ligga ensamt mitt ute i skogen, om det huset i sig själv då ändå är en sammanhållen bebyggelse. Det är väl relativt ovanligt med flerfamiljshus som ligger utanför detaljplan och flera 100m från alla andra hus.

3. A
    Medlem · Halland · 506 inlägg

Alias_Olle

Medlem
    Det finns lite lättnader även för flerbostadshus i 9 kap PBL:
    "Undantag för andra byggnader inom detaljplan
    6 a § För andra byggnader än sådana som avses i 5 § inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial på fasad eller tak som vetter mot kringbyggd gård.

Första stycket gäller inte om
    1. kommunen enligt 8 § första stycket 6 har bestämt att åtgärden kräver bygglov, eller
    2. åtgärden vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 §. Lag (2017:424)
    "

Annars är det mesta lovpliktigt ja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.