Hej,
Har förstått att man tidigare har kunnat ställa upp flera "byggbodar/manskapsbodar" under lång tid utan bygglov, men att en dom (hittar ingen länk nu) ganska nyligen i MÖD slog fast att för större etableringar under lång tid så behövs bygglov. Fattade jag det rätt så sas inget om vad som var en "större etablering" eller "lång tid", så det blev inte klart när en nedre gräns fanns.
Googlade lite och hittade riktlinjer hos en del komuner där de nu sa att två bodar upp till två år var ok utan bygglov. Verkade lugnt för mig, men mailad ändå min kommun och fick svar att de krävde bygglov för allt som skulle stå på plats längre än 2 månader.![]()
...tänkte att det är väl bara att köra på och att de knappast kan kräva så mycket för detta, men mailade ändå och frågade vilka krav de hade och fick följande svar:
"Det går bra med en situationsplan, planritning, fasader samt sektion, en beskrivning av bodens konstruktion samt kontrollplan."
....fasader??? kontrollplan?? för en byggbod??!? .....och då jag räknar med att köpa/hyra en begangnad så vet jag ju inte ens EXAKT hur den kommer att se ut när jag söker mitt lov.
Tipps, råd, ideer eller egna erfaranheter?!? Någon som stött på något liknande?
Blir lite less, då man har så mycket annat att tänka på......
3 337 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Bygglov för EN temporär manskapsbod, höga krav(!)
-
Medlem · 371 inlägg 28 jan 2021 15:37
-
28 jan 2021 16:22 #2
Ring och prata med den som skrev. Lättare att prata direkt och eftersom det inte diarieförs, så kan den du pratar med vara lite mer lösningsorienterad.
-
Medlem · 371 inlägg 28 jan 2021 16:3228 jan 2021 16:32 #3
-
28 jan 2021 16:53 #4
Hur flexibel är du?
Kan du flytta boden?
Om du bara ställer ditt den utan lov? När kommunen därefter tar kontakt med dig, kan du flytta boden (t ex ställa den på gatan ett tag). Gör du det innan nämnden tar beslut om vite, blir det inget vite. -
Besserwisser · östergötland · 1 183 inlägg 28 jan 2021 17:57
-
Medlem · 371 inlägg 28 jan 2021 19:0628 jan 2021 19:06 #6
Kommer att behöva ha den på plats i ett år och ansluta avlopp till den så flytta runt den går inte så enkelt. Vill helst få till någon vettig lösning som inte heller retar upp kommunen även om de skulle ha svårt att "sätta dit mig", tror sånt straffar sig framöver.
Hade mest hoppats på att det kanske fanns några riktlinjer eller liknande som de missat....
Överväger även mobil variant med torrtoa i början av projektet.... -
-
Medlem · 371 inlägg 28 jan 2021 19:2828 jan 2021 19:28 #8
-
4 aug 2021 01:35 #9
Har du lyckats prata med någon bygglovshandläggare som är mer "lösningsorienterad" eller står du och stampar på samma fläck som förut?
-
4 aug 2021 01:48 #10
Inte bryr man sej väl om byråkratin med bygglov för byggfutt på vanligt villabygge, det var väl för att du frågade som du fick svaret vad som formellt krävs.
-
Medlem · Sörmland och stan · 15 089 inlägg 4 aug 2021 07:50
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 15 089 inlägg
- 22 778 gillningar
- 1 362 bilder
4 aug 2021 07:50 #11Klart att det krävs bygglov för en fast bod som t o m har avlopp, inget nytt under solen.
Men en vanlig byggbod ställer man ju bara dit och ingen kommer att ställa några frågor även om den blir kvar där mer än två månader. Om man inte har en rättshaveristisk granne som gör en anmälan till kommunen, då måste de agera. Enklast då så flyttar man på boden om det mot förmodan skulle hända.
Men har man planer på att periodvis bo i byggboden så har man skapat ett problem för sig. -
Medlem · 371 inlägg 4 aug 2021 09:284 aug 2021 09:28 #12
- Laddar…
Liknande trådar
-
Bygglov för solceller på markstativ?
Bygglov -
Minsta krav för bygglov obebyggd tomt
Bygglov -
Ansöka bygglov för våning ovan garage, vad gäller för byggnadshöjd?
Bygglov -
Bygglov för att ersätta fönster med dörr?
Bygglov -
Först byggfel och dolda fel, sen avsaknad av bygglov/slutbesked... Vad kan vi kräva för ersättning?
Juridik