1 467 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Bygglov för att konvertera del av maskinrum till bostad, bostadsrätt
Hej,
Flyttade nyligen in i en lägenhet i Stockholm. Mitt sovrum ligger vägg i vägg med ett maskinrum som är lite onödigt stort, är i färd med att köpa ut en del av ytan av föreningen. Behöver man ansöka om bygglov för att konvertera den ytan till boyta? Ringde Stockholms bygglovsrådgivning, sade att dom själva inte visste...
Någon som har erfarenhet av att göra något liknande? Bifogar ritning där det röda är biten som jag ska köpa ut. Dörren till vindsförrådet som syns finns inte längre utan är bara vägg.
Tack på förhand!
Flyttade nyligen in i en lägenhet i Stockholm. Mitt sovrum ligger vägg i vägg med ett maskinrum som är lite onödigt stort, är i färd med att köpa ut en del av ytan av föreningen. Behöver man ansöka om bygglov för att konvertera den ytan till boyta? Ringde Stockholms bygglovsrådgivning, sade att dom själva inte visste...
Någon som har erfarenhet av att göra något liknande? Bifogar ritning där det röda är biten som jag ska köpa ut. Dörren till vindsförrådet som syns finns inte längre utan är bara vägg.
Tack på förhand!
Du behöver absolut bygglov för detta!!
Och tillstånd från BRF!!
Att minska ett hissutrymme kan kanske också krocka med krav på utrymme vid hissar etc. Och väggarna du vill ta ned är kanske nödvändiga att vara kvar för brandskydd.
Många viktiga frågor du måste söka svar på!
Och tillstånd från BRF!!
Att minska ett hissutrymme kan kanske också krocka med krav på utrymme vid hissar etc. Och väggarna du vill ta ned är kanske nödvändiga att vara kvar för brandskydd.
Många viktiga frågor du måste söka svar på!
Okej! Har tillåtelse från BRF. Är det bygglov eller bygganmälan tror du? Stadsbyggnadskontoret visste inte själva vad som behövdes...Hemmakatten skrev:
Ska inte ta bort väggen helt, ska riva den och bygga en ny lite längre in i hissrummet. Men vem kan man konsultera kring brandskydd?
Håller på att prata med konstruktör kring om väggen är bärande och med hissinspektör kring hur mycket utrymme som behövs i hissutrymmet.
Försök att komma i kontakt med en byggnadsinspektör på kommunen, kundtjänst har inte någon detaljkunskap i tekniska frågor. En anmälan skulle jag säga krävs.L limeng skrev:Okej! Har tillåtelse från BRF. Är det bygglov eller bygganmälan tror du? Stadsbyggnadskontoret visste inte själva vad som behövdes...
Ska inte ta bort väggen helt, ska riva den och bygga en ny lite längre in i hissrummet. Men vem kan man konsultera kring brandskydd?
Håller på att prata med konstruktör kring om väggen är bärande och med hissinspektör kring hur mycket utrymme som behövs i hissutrymmet.
Liknande trådar
-
Krav på detaljplan för att få bygglov?
Bygglov -
Är det lagligt med vindskupor på en oinredd vind? Dvs är det möjligt att få bygglov för vindskupor fast vinden är oinredd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp med att rita ritningar för bygglov i SketchUp
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Bygglov för att måla om dörr? Hur är det i era kommuner?
Fönster & Dörrar -
Behöver jag bygglov för ett till Attefalls på tomten?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus