Byggahus.se

Bygglov fasadbyte utanför detaljplan?

1. K
    Medlem · 139 inlägg

Knaparn

Medlem
    Hej!

Jag håller på med en jobbig bygglovsansökan för att byta fasad från plåt till trä samt även byta färg på huset. Sen kom jag på att bygglov kanske inte behövs då vi inte bor i detaljplanerat område? Det räknas heller inte som samlad bebyggelse.

Nån som vet? Tacksam för svar!!!!

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 297 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Bygglov fasadbyte utanför detaljplan?

Bor själv utanför detaljplan, i samlad bebyggelse, men utan områdesbestämmelser. Göteborgs Kommun sammanfattade det enkelt för mig: - Det är grannen som avgör. Skaffa underskrifter.
    Så det är väl ett hett tips att att börja med ev. grannar och få deras skriftliga godkännande.

3. K
    Medlem · 139 inlägg

Knaparn

Medlem

Tack Johan! skall göra!

4. V
    Medlem · 24 inlägg

Vreborret

Medlem

Vad du beskriver kräver inte bygglov utanför detaljplanerat område (jmfr PBL 8:3), finns heller inget lagkrav på att grannarna måste godkänna.
    Vad gör du isåfall om någon av dina grannar motsätter sig åtgärden?
    :cool:

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Det är fritt fram för dig att göra hur du vill med din fasad.

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är väl närmast gränsen, de 4.5 meterna, som är avgörande utanför detaljplan.
    Men man kan aldrig vara helt säker. Ett ärende jag lästa om gällde en som hade tilläggsisolerat sin fasad 8 cm ut, men bibehållit grund, tak, fönster i sitt ursprung.
    Någon överklagade, och ansåg att det inte längre var estetiskt tilltalande för området!
    Länsstyrelsen höll med, men kammarrätten ändrade styrets beslut, och ansåg att det var en mindre avvikelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.