Byggahus.se

Bygglov behövs inte - kommun tar ut avgift ändå(!)

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,
    I samband med att vi ska måla om huset (från gult till alldaglig grön=inga konstiga förändringar) så skickade min sambo in en bygglovsansökan. Eftersom det var otydligt på kommunens hemsida tog hon det säkra före det osäkra och tänkte kommunen hör av sig om bygglov inte behövs. Bygglovet godkänns och en faktuta dimper ner på 8500SEK. Saftigt tyckte jag. Jag ringer kommunen, uppger min fastighetsbetckning, och frågar om jag behöver bygglov. Hon säger att man inte behöver det för målning av hus. Jag ställer ett flertal frågor kring varför de skickar fakturor på saker om det inte behövs men får inget vettigt svar.

Min fråga till er: Är det så här det är? Vad säger lagen? Vad kan jag göra för jag tänker inte betala det här skojeriet från kommunens sida, Om man skickar in ett bygglov så är det bara betala trots man inte behöver ett bygglov? Vem skulle vilja ha det? För mig känns det bara rent myndighethetsmissbruk. Ett privat företag skulle inte kunna bete sig på det här sättet.
    Och ja, min sambo skulle ringt innan så den kan vi lämna därhän.

Tack på förhand.

2. P
    Medlem · Nivå 13
    Kryssa över fakturan och skicka tillbaka den till kommunen.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Lät iof som en idé:) fick den iof som mail men man kanske kan maila tillbaka och i det läget bestrida den?

4. C
    Medlem · Nivå 18
    Det är annars tyvärr helt enligt reglerna. De skall ta ut en avgift för att hantera ansökan, oavsett om det behövde ansökas eller inte. Det är likadant i många myndighetsärenden, och strikt talat ger inte lagen utrymme för att vara "snäll" och inte ta ut någon avgift om ansökan var onödig. Med det sagt har man hört många gånger att kommunen ringer tillbaka och frågar om man inte vill dra tillbaka ansökan.

5. P
    Medlem · Nivå 13
    Absolut, skulle jag göra
    Mycket pengar och funkar det så funkar det

6. E
    Medlem Nivå 1
    Ja, kan tänka mig att det är så. Men som du säger kan man tycka att de ska vara behjälpliga mot sina invånare, inte ta ut hutlösa avgifter för saker som inte behövs. Dessutom är det ju tacksamt för mig som skattebetalare om de hanterar ärenden som behöver hanteras, inte sitta som tjänsteman och göra icke-nödvändiga uppgifter för mina skattepengar.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Då är ju följdfrågan hur det kan kosta 8500:- i arbetstid för att konstatera att det egentligen inte behövs någon ansökan?

Jag betalade runt 8000:- för bygglovet som behövs för att bygga om min kyrka till bostad. Då tog det ganska många månader och det var säkert fyra vändor med kompletteringar och ändringar.

8. E
    Medlem Nivå 1
    Det undrar jag också., De debiterar per timme. Så antingen är de svindyra med arvode på 8000:- per påbörjad timme för att ge detta bygglov kan inte vara svårt. Alternativt är de ofantliga långsamma.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Eftersom den handläggare du ringde till kunde svara direkt i telefon så verkar det inte ha varit så svårt att ta reda på? Den handläggaren som behövde 20 arbetstimmar för att komma fram till samma sak kanske borde göra nåt annat?
    Du kanske får höra av dig till deras chef och fråga om du kan betala snittpriset mellan ena handläggarens 30 sekunders handläggningstid och den andras 20 timmar?

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 7
    Kolla i taxan vad det står angående kostnader för bygglov, brukar finnas specificerat vad "enklare bygglovsärenden" eller motsvarande kostar då det låter lite saftigt för en enkel fasadändring. Är det debiterat per timme så bör timtaxa framgå i taxan.

Angående prövningen så har kommunen gjort rätt i att göra en prövning även om åtgärden inte kräver lov enligt PBL 9 kap:
    "Lov för åtgärder som inte kräver lov
    14 § Även om en åtgärd med ett byggnadsverk eller mark inte kräver bygglov, rivningslov eller marklov, får den som avser att vidta åtgärden ansöka om att åtgärden prövas och har rätt att få sin ansökan prövad som om åtgärden krävde lov. Prövningen ska avse åtgärdens förenlighet med denna lag."

11. E
    Medlem Nivå 1
    Tack! Enklare bygglovsärenden verkar inte förekomma utan den verkar hamna inom Fasadändring. De debiterar (Huddinge kommun) 1100 per timme. Det innebär att vårt bygglov tog någon stackare 8h att förstå.

12. E
    Medlem Nivå 1
    Bör tilläggas att jag mailat dem 2 gånger under 2,5 v utan ett enda svar

13. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Dom svarar säkert snart och tar betalt för tre veckors handläggning av dina mail...

14. M
    Medlem · Nivå 10
    Jag förstår din irritation men skulle först och främst kolla om det inte skett ett enkelt missförstånd. Dessutom skulle jag formellt bestrida fakturan och be dem lägga den vilande under tiden så att inga krav skickas.

Jo, privata företag kan också bete sig på liknande sätt, har jag sett flera exempel på själv och det finns flera exempel på såna historier här på Byggahus. Kommunen är ju generellt sett inte någon Stora Stygga Vargen som försöker blåsa omkull oss smågrisars hus. ;)

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 7
    Kollar man taxan för 2018 så står på punkt 15.1 gällande frivilliga lov att taxan utgår ifrån tillämplig tabell, och kostnaden för fasadändring enligt punkt 2.31 är 8525 kr. Kan nog tyvärr vara så att svaret du kommer få är att debiteringen är enligt fastställd taxa och då klarar dom sig ofta vid överprövning, även om man som sagt kan tycka det i detta fall är i högsta laget.

Man kan ha med sig att det snurrar igång ett litet maskineri på kommunen med registrering, kontroll mot detaljplan, beslut, expediering, kungörande osv så den totala tiden inom kommunens väggar kan hamna på en dag för alla inblandade i normalfallet för denna typ av ärende. Även om det just i ert fall kan tyckas oskäligt.

Ibland finns policys att det går att köra timdebitering för mindre ärenden som annars blir oskäligt dyra. Jag fick dock själv på nöten en gång när en sökande överklagade debiteringen för en liten åtgärd och jag hade gjort vad jag kunde för att få det så billigt som möjligt... Jag hade inte följt taxan och då fick den sökande rätt, vilket resulterade i dyrare avgift för den sökande och en avhyvling från dåvarande chef för mig...

• Laddar…