Byggahus.se

Bygglov: åtgärden ska påbörjas inom två år och gäller fem år.

1. P
    Medlem · Dalsland · 15 inlägg

polomj

Medlem
    Jag har ett godkänt bygglov och startbesked. Jag har en punkt under upplysningar i bygglovet som säger: Om åtgärden har påbörjats inom två år gäller bygglovet i fem år från den dag som beslutet vinner laga kraft. Vad är det som ska påbörjas inom två år? Spaden i marken, tydliga markeringar utsatta för bygget, mtrl utlagt på plats?

2. P
    Medlem · jönköping · 2 319 inlägg

Pumba

Medlem
    Bygget ska vara påbörjat, det är det ju inte om du har markerat på marken eller lagt ut en massa material.

3. P
    Medlem · Dalsland · 15 inlägg

polomj

Medlem
    Ok, då är det spade i marken som gäller då med andra ord. Är inte så hemma på juridiska termer så om jag markerat på marken var huset ska stå och lagt ut mtrl för att det ska vara klart att gjuta så måste jag mao börja gjuta för att ha börjat bygget? Så jag är på den säkra sidan...:)

4. P
    Medlem · jönköping · 2 319 inlägg

Pumba

Medlem
    Du måste väl göra markarbete innan du börjar förbereda för gjutning och då har du ju påbörjat arbetet.

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Börjar du gjuta så tror jag du är säker.

Begreppet "påbörjat" tror jag är lite luddigt.

I början på 90- talet när Centern och Sossarna hittade på den s.k straffskatten på kontorsbyggen (30%) som bara gällde Stockholm, så triggades det igång en massa kontorsbyggen måndaden innan skatten skulle börja gälla. Då grävde man en grop ca 2x2m. Och så kunde man sedan verkligen börja bygget 2 - 3 år senare och slippa skatten.

Därefter har jag för mig att kraven för påbörjande skärpts.

6. Hemmakatten
    Medlem · 12 113 inlägg
    Man ska ha påbörjat en bygglovspliktig åtgärd. Om du t.ex. måste gräva ur för grunden mer än 50cm (som brukar vara bygglovsfritt) så kan man med fog anse att bygget är påbörjat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.