Hej!
Eftersom jag
1. Blivit far
2. Är en romantiker
3. Är något envis och korkad
tänkte jag bygga en spjälsäng. För detta har jag några askplankor, ekplankor, en bit mahogny (kosipo) och ett antal handverktyg. Jag har gränsande till plagiat blivit inspirerad av GR Woodworking, med den skillnaden att jag inte vill foga med skruvar, utan med genomgående tapp, tapphål och kilar.
Jag förutspår att detta kommer ta några månader, så det kan dröja mellan uppdateringar - inte minst med tanke på att vi också ska flytta om en månad.
Ägnade mellandagarna åt att rita.
Utgångsläget. Den långa ojämna mahogny-biten kommer bli fyra ben. I bakgrunden en av de två askplankor som kommer bli stomme i övrigt. Spjälorna kommer bli av ek.
Tyvärr har jag inga bilder på själva sågandet - jag var ganska fokuserad - men jag kan garantera att armarna värkte efteråt. Kosipon är lättarbetad i sig, men sliter en hel del på verktygen. Här de första två dimensionerade benen.
Efter första snittet hade jag sluntit en del och fick rikta om plankan. Efter ett par sejourer har jag sågat upp de bitar jag behöver i mahogny och ask, och hyvlat ner Mahognyn.
Och nu även hyvlat ner de två första askbitarna. Det tar ett tag, men är roligt och mycket givande!
Eftersom jag
1. Blivit far
2. Är en romantiker
tänkte jag bygga en spjälsäng. För detta har jag några askplankor, ekplankor, en bit mahogny (kosipo) och ett antal handverktyg. Jag har gränsande till plagiat blivit inspirerad av GR Woodworking, med den skillnaden att jag inte vill foga med skruvar, utan med genomgående tapp, tapphål och kilar.
Jag förutspår att detta kommer ta några månader, så det kan dröja mellan uppdateringar - inte minst med tanke på att vi också ska flytta om en månad.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Utgångsläget. Den långa ojämna mahogny-biten kommer bli fyra ben. I bakgrunden en av de två askplankor som kommer bli stomme i övrigt. Spjälorna kommer bli av ek.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tyvärr har jag inga bilder på själva sågandet - jag var ganska fokuserad - men jag kan garantera att armarna värkte efteråt. Kosipon är lättarbetad i sig, men sliter en hel del på verktygen. Här de första två dimensionerade benen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Efter första snittet hade jag sluntit en del och fick rikta om plankan. Efter ett par sejourer har jag sågat upp de bitar jag behöver i mahogny och ask, och hyvlat ner Mahognyn.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Och nu även hyvlat ner de två första askbitarna. Det tar ett tag, men är roligt och mycket givande!
Spännande projekt!
En sak vad det gäller spjälorna: se till att de sitter max 90mm från varandra, det är standard för att ett barnhuvud inte ska komma igenom.
Om du blindkilar spjälornas tappar istället för genomgående tapp/hål och kil spar du in en hålmynning som behöver se snygg ut.
En sak vad det gäller spjälorna: se till att de sitter max 90mm från varandra, det är standard för att ett barnhuvud inte ska komma igenom.
Om du blindkilar spjälornas tappar istället för genomgående tapp/hål och kil spar du in en hålmynning som behöver se snygg ut.
Tack! Jag var otydlig gällande fogarna - de flesta kommer vara blinda tappar och hål utan kil, men sidor fogas med gavlar med genomgående tapp och en låskil, så att sängen går att ta isär. Just spjälorna får bara urtag att sitta i - jag är inte ens säker på att jag limmar dem. Om jag minns rätt kommer de sitta cc 75 mm.P Pettman skrev:
Vad gulligt 🥰doctorrobert skrev:
Hej!
Eftersom jag
1. Blivit far
2. Är en romantiker
[bild]
[bild]
[bild][bild]
[bild][bild]
[bild][bild][bild]
Grattis till faderskapet och det nya boendet 😀.
Kom på en sak att se upp med: stäm av med din medförälder så du inte spenderar för mycket tid i snickeriet, kan bli irritation annars.
Kom också ihåg att gosa mycket med din avkomma.
(Höll på och panikbyggde specialskötbord till vårt lite knepiga badrum precis efter att första barnet kom, hade varit skönt om det var gjort innan han föddes.)
(Höll på och panikbyggde specialskötbord till vårt lite knepiga badrum precis efter att första barnet kom, hade varit skönt om det var gjort innan han föddes.)
Haha, tack! Vi för en löpande dialog. Huvudpersonen i fråga har också just igår tillbringat sina första två timmar i snickeriet och översett arbetet. Det hade jag nog inte vågat med en maskinpark, ffa med tanke på damm.P Pettman skrev:Kom på en sak att se upp med: stäm av med din medförälder så du inte spenderar för mycket tid i snickeriet, kan bli irritation annars.
Jag föreslog faktiskt också att jag skulle bygga ett skötbord, men medföräldern avrådde starkt från detta, och det var ju klokt.
Kul att se ett projekt med rekorderliga ask plankor. Har själv ett gäng sådana att jobba med. Hemskördade och möbeltorkade i min soldrivna virkestork....
Jag tycker mig ana en del inspiration från Paul Sellers. Oil in a can ser det ut som. Han har många offer på sitt samvete.
Jag tycker mig ana en del inspiration från Paul Sellers. Oil in a can ser det ut som. Han har många offer på sitt samvete.
Knappt någon som håller på med detta och som lärt sig från You Tube- lärosätet har väl inte sett honom. Han är dock långt ifrån ensam om sin "rag-in-a-can".O Olin skrev:
Ask ar roligt och vackert! Men tydligt ringporöst, och blir väldigt tungt att jobba med när ringarna ligger ned och andelen poröst material minskar.
Jag tänkte att jag skulle uppdatera, mest för att fira att jag tagit mig an den ena av de två långa bitarna som jag fasat litet inför.
Ett sånt här område är förstås svårarbetat, men blir desto vackrare och pärlemorsskimrande när man lyckas. Här fokuserade jag dock för mycket på detta och hyvlade förbi mitt mål på 22 mm i ena hörnet (övre vänstra). Jag tror att jag kommer kunna dölja detta senare; det ska bli tapp där.
Den dräpta besten och de tre hjältarna. Det är tillåtet att skryta. När man ser att spegelbilden i ytan är rak, var man färdig för en halvtimme sedan, som det heter.
De bitar ask som är hittills finns och ska bli säng, och de bitar som inte ska bli säng. Kanske madrass.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ett sånt här område är förstås svårarbetat, men blir desto vackrare och pärlemorsskimrande när man lyckas. Här fokuserade jag dock för mycket på detta och hyvlade förbi mitt mål på 22 mm i ena hörnet (övre vänstra). Jag tror att jag kommer kunna dölja detta senare; det ska bli tapp där.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Den dräpta besten och de tre hjältarna. Det är tillåtet att skryta. När man ser att spegelbilden i ytan är rak, var man färdig för en halvtimme sedan, som det heter.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
De bitar ask som är hittills finns och ska bli säng, och de bitar som inte ska bli säng. Kanske madrass.
Tänk på att ytor som bara ska hänga i luften inte behöver vara mer precisa än att de ser bra ut. Det här ofoget med att göra alla råämnen till perfekta rätblock exakt på mått är något som kommer från maskinsnickeri där man vill sätta anhåll och köra alla bitar likadana. Kör du med handverktyg räcker det med två sidor raka och vinkelräta mot varandra.
Klicka här för att svara