4 203 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Bygghöjd golvvärme i glespanel - behöver hjälp
Vi ska bygga uterum på plintar, bjälklaget på 195mm är lagt i 60cc och det blir 195mm isolering. För åretrunt-bruk och vattenburen golvvärme med 20mm slang, och klinker.
En del säger till mig att det är för lite isolering, men nu är vi i läget att det är svårt att backa och göra om.
Jag har 8.5cm att bygga ovanpå bjälklaget innan det är i samma höjd med golvet i rummet vi kommer gå ut igenom.
Om jag fattat rätt finns inte spårade golvspån till 20mm slang, annars hade jag nog tänkt att det funkar ihop med dubbelgips och sedan klinkers(?).
Så som det det är nu lutar det åt 28x120 glespanel eller 28x70 lagt ovanpå bjälklaget (inte i), vet inte riktigt vad skillnaden blir med 120 el 70, om man kan lägga slangen ännu tätare möjligen.
Frågor till någon kunnig: För att klara klinkers på mina 60cc, så måste jag väl ha 22mm golvspån och gips ovanpå glespanelen, men räcker det med ett (1) lager gips om man hellimmar och skruvar det?
Om jag måste ha dubbelgips, kan jag istället ha 18mm golvspån?
Det handlar ju såklart om att få så låg bygghöjd som möjligt men jag vill ju absolut inte ha spruckna klinkerfogar eller liknande problem.
Någon som byggt liknande och kan råda ang. bygghöjden?
En del säger till mig att det är för lite isolering, men nu är vi i läget att det är svårt att backa och göra om.
Jag har 8.5cm att bygga ovanpå bjälklaget innan det är i samma höjd med golvet i rummet vi kommer gå ut igenom.
Om jag fattat rätt finns inte spårade golvspån till 20mm slang, annars hade jag nog tänkt att det funkar ihop med dubbelgips och sedan klinkers(?).
Så som det det är nu lutar det åt 28x120 glespanel eller 28x70 lagt ovanpå bjälklaget (inte i), vet inte riktigt vad skillnaden blir med 120 el 70, om man kan lägga slangen ännu tätare möjligen.
Frågor till någon kunnig: För att klara klinkers på mina 60cc, så måste jag väl ha 22mm golvspån och gips ovanpå glespanelen, men räcker det med ett (1) lager gips om man hellimmar och skruvar det?
Det handlar ju såklart om att få så låg bygghöjd som möjligt men jag vill ju absolut inte ha spruckna klinkerfogar eller liknande problem.
300cc skulle du haft för klinkers...kan du förstärka upp bjälklaget?
Angående isoleringen så beror det på hur resten av rummet är isolerat också om golvvärmen kommer att klara av att värma upp rummet.
Vid nybyggnation rekommenderar man 300mm bara så jämförelse.
Annars så kör du golvspån 22mm, golvnät, flytspacklar med fiberarmerat spackel 40mm +-. Så har du 13mm för klinkers sen.
Gjut in golvvärmen, hade nog dock valt en tunnare slang då än 20mm. Kan bli lite tunnt med spackel ovanför slangen.
Angående isoleringen så beror det på hur resten av rummet är isolerat också om golvvärmen kommer att klara av att värma upp rummet.
Annars så kör du golvspån 22mm, golvnät, flytspacklar med fiberarmerat spackel 40mm +-. Så har du 13mm för klinkers sen.
Gjut in golvvärmen, hade nog dock valt en tunnare slang då än 20mm. Kan bli lite tunnt med spackel ovanför slangen.
Redigerat:
Det skulle gå att peta i fler reglar för att få 300cc, borde inte vara ett problem.mattias1jonsson skrev:
300cc skulle du haft för klinkers...kan du förstärka upp bjälklaget?
40mm spackel på 30kvm låter väldigt kostsamt, men då menade du att jag skulle gjuta in slangen i det?
Kan man fästa cellplast under trossbottenskivorna för att få aningen mer isolering underifrån?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Ska du ha klinker och golvvärme så är det bättre med 16 mm golvvärme och CC 200 på slingorna. Med 20 mm golvvärme och CC 300 så kommer du ha ett golv som är varmt och kallt beroende på var du sätter fötterna.G gluecifer skrev:Vi ska bygga uterum på plintar, bjälklaget på 195mm är lagt i 60cc och det blir 195mm isolering. För åretrunt-bruk och vattenburen golvvärme med 20mm slang, och klinker.
Om bjälklaget har rätt bärighet sår det inga problem med CC 600 på golvbjälkar. Hoppa över golvgips och flytspackla i stället, stadigare och jämnare värme
Ja du gjuter in slangen.G gluecifer skrev:
Jag tänkte mest om du inte får till cc300 att du skulle använda flytspackel för att styva upp det.
Antingen fortsätter du med cc600 kör golvspånskiva och flytspacklar. Eller cc300 golvspånskiva och golvgips. Eller det jag hade rekommenderat och valt, cc300 golvspånskiva och flytspackel.
Beroende på hur konstruktionen av tak och väggar är så är 195mm isolering okej. Men ja du kan isolera mer underifrån.
Klicka här för att svara