Byggahus.se

Byggherre vid försäkringsärende

1. L
    Medlem · Uppsala · 20 inlägg

Lundin018

Medlem
    Hej

Vi har blivit av med vårt hus i en brand, hela huset med alla våra saker brann ned till grunden. Vi har fått bra hjälp från försäkringsbolaget men nu när huset ska börja byggas har vi blivit tipsade om husleverantör av försäkringsbolaget vilken vi skev avtal med, nu visar det sig att de i sin tur handlar upp underentreprenörer som även jag ska skriva med. Det är alltså ingen totalentreprenad som vi har trott. Istället blir det 3 avtal och 3 entrepenörer jag ska hålla ihop. Detta borde jag haft koll på men i det skick jag var i vid detta skede så kan man inte kräva det kan jag tycka.

Och som byggherre har man ju ett enormt ansvar som kräver stort kunnande för att säkerställa att allt går rätt till. Detta känns märkligt att vi ska bli inkastade i och sköta ett helt bygge när vi nyss blivit av med allt vi äger, varken ork, tid eller kunskap finns.

Är det några här som vart med om liknande, hur löste återuppbyggandet för er?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 793 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har ingen personlig erfarenhet, men en släkting drabbades för en del år sedan. I det fallet byggdes huset upp som totalentreprenad, men han blev tilldelad rollen som byggherre.

I hans fall gällde det en mindre hyresfastighet som han äger, och själv bor i en av lägenheterna. Hela området är byggt på 30 talet med nästan identiska 3 våningshus. Men detaljplanen från 60-talet tillåter bara 2 våninhshus. Så för att bygga upp igen tvingades han betala för en detaljplaneändring för just hans fastighet. Försäkringen täcker inte bygglovskostnader.. Dessutom krävde kommunen en byggfelsförsäkring. Försäkringen täcker inte försäkringskostnader...

Nu kan ju villkoren i hans brandförsäkring skilja sig en del iom. att det gällde en hyresfastighet, inte en villa.

Och totalt så blev det väldigt bra för honom, kan kunde ju höja hyran till nyproduktionsnivå efter återuppbyggnaden.

Att du blir byggherre är nog inte så mycket att göra åt. Men du borde kunna hävda att du saknar kompetens att samordna de olika entreprenörerna, och begära att försäkringsbolaget utser en projektledare. Det duger då inte att man informellt tilldelar en av entreprenörerna samordningsansvar, utan det bör finnas någon med avtalat uppdrag att samordna, som verkligen är ansvarig för det.

3. T
    Medlem · 1 098 inlägg
    Jag beklagar, måste vara ett helvete!

Som sagts ovan. Förklara för försäkringsbolaget att du saknar kunnande! Jag skulle inte blanda in "jag har ingen ork".

Att du skall dra detta nu, och speciellt med 3 entreprenörer känns övermäktigt. Jag hade 2 entreprenörer när jag byggde, och då var det att helt fri vilja. Även detta kan vara påfrestande. Skulle inte velat ha in ytterligare en entreprenör.

Vilket försäkringsbolag pratar vi om, Länsförsäkringar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.