Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byggfirma vägrar åtgärda efter besiktning

1. prunila
    Medlem · 93 inlägg

prunila

Medlem
    Hej!
    En byggfirma har renoverat delar av mitt kök samt badrum. För några veckor sedan gjordes slutbesiktning och det blev då en anmärkning på att vattenfelsbrytare till tvättmaskinen (som är i köket) saknas så det behöver installeras innan det blir godkänt.
    Att installera tvättmaskin är med i min offert och något som jag har betalat för men när jag informerade byggfirman om vad besiktningsmannen kom fram till så sa de att jag själv behöver stå för kostnaderna för material och rörmokare (även fast detta är något jag dels påmint om under renovering, de är certifierade för säkert vatten och det står med i min offert).
    Sedan det mejlet ringde och mejlade jag flera gånger. Till slut fick jag tag på en säljare som sa att de gärna hade varit med på besiktningen - vilket de självklart hade fått vara om jag hade vetat att de ville det - samt att han skulle höra av sig ett par dagar senare för att boka in en tid. Nu har det gått mer än en vecka och jag får inte tag på dom. Känner mig handfallen i hur jag ska göra då jag dels inte har råd att ta den kostnaden själv just nu plus att jag tänker att jag måste använda den firman då det är dom som har gjort allt annat plus att besiktningsmannen kommer behöva komma tillbaka en extra gång vilket de kommer behöva betala för och nu känns det inte som att de varken kommer komma tillbaka eller vilja betala för de extra timmen som besiktningsmannen kommer ta betalt för.

Vad gör jag? Tack på förhand

Redigerat 4 okt 22:08
  2. S
    Medlem · Östergötlands län · 3 385 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Har ni avtalat om vattenfelsbrytare? Det är inget krav att ha.

och varför måste besiktningsmannen komma tillbaka? Om de sätter in vattenfelsbrytare så är det klart eller vill du att besiktningsmannen godkänner den installationen? Om du bara gjort en renovering så behöver ingen myndighet eller liknande se något protokoll.

3. A
    Medlem · stockholm · 1 062 inlägg

atomlab

Medlem
    Utgår från att det står att dubskal ha vattenfelsbrytare med i offerten. För mig veterligen så är det ett inget krav enligt säker vatten att det behövs.

4. V
    Medlem · 362 inlägg
    Absolut inget krav för en vattenfelsbrytare vid installation av tvättmaskin.

Montera in en sån här kostar ett par hundra.

De klarar du själv

5. D
    Medlem · E · 23 943 inlägg
    Om tvättmaskinen står i köket och golvbrunn saknas så är det ett krav enligt säkertvatten. Det framgår inte i TS inlägg.

6. prunila
    Medlem · 93 inlägg

prunila

Medlem
    Ja det borde jag ha lagt till. Tvättmaskinen är i köket. Ändrar i inlägget :)

7. prunila
    Medlem · 93 inlägg

prunila

Medlem
    Min förening kräver en godkänd trestegsbesiktning. Glömde skriva att tvättmaskinen är i köket.

• Laddar…
  8. prunila
    Medlem · 93 inlägg

prunila

Medlem
    Ja det är med. Tvättmaskinen är i köket - glömde skriva det :)

9. prunila
    Medlem · 93 inlägg

prunila

Medlem
    Föreningen kräver att det görs enligt säkert vatten och godkänns av en besiktningsman. Kan inte få intyget utan att de sätter in den åt mig.

10. A
    Medlem · stockholm · 1 062 inlägg

atomlab

Medlem
    Är det med i offerten/avtalet och man försöker backa så är det bara säga att du drar det till tinget. Väl där så kommer du inte att förlora då det är svart på vitt att du inte fått den tjänst som du betalat för.

Verkar vara ett relativt stort företag?

11. D
    Medlem · E · 23 943 inlägg
    Om de uppgivit att det ska göras enligt säkert vatten så ska det ju ingå. Även om de inte uppgivit det så skulle man nog kunna hävda att det ska vara enligt säkert vatten för att kunna anses vara fackmannamässigt.

12. S
    Medlem · Östergötlands län · 3 385 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Om de är anslutna till Säker vatten måste de följa de reglerna. De kan inte välja bort att följa reglerna:

13. prunila
    Medlem · 93 inlägg

prunila

Medlem
    Ja det är ju en bra idé. Undrar bara om det går då det är en ganska listen kostnad det ändå handlar om?

• Laddar…
  14. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 30 130 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Du kan prova att skicka ett mejl med ungefär innehållet att eftersom besiktningen visade att arbetet inte var fackmässigt enligt Säker Vattens Branschregler, vilket är ett krav, så ska anmärkningen åtgärdas inom två veckor och om det inte görs så kommer du att anlita en annan firma som kommer att åtgärda på den ursprungliga firmans bekostnad.

15. prunila
    Medlem · 93 inlägg

prunila

Medlem
    Det är en bra idé! Ska mejla över det till dom. Tack för hjälpen!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.