VIlka blir konsekvenserna för en byggfirma som utför arbeten, fullt medvetna om att byggherren saknar bygglov för dessa arbeten?
Det åligger väl ändå firman att säkerställa att bygglov finns? Omvänt, ifall de har minsta anledning att tro att bygglov saknas så behöver de väl kräva bevis för motsatsen?

Om de inte gör det de kan för att säkerställa att bygget görs på rätta juridiska grunder, så kan de på något sätt anses vara medhjälpare till lagbrott - eller?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jo, det råder ingen tvekan om vem som har ansvaret för att alla anmälningar och lagar följs. Men det är inte det som är frågan här. Utan vad konsekvenserna blir när det visar sig att dessa anmälningar och lagar inte följs - för ALLA inblandade.
Det förefaller ju ganska enkelt för en byggare att ställa frågan; "finns bygglov? ja eller nej?". Alternativt; "kan du som byggherre visa att bygglov inte behövs innan vi sätter igång".
I den mån jag som byggare inte säkerställer att vederbörliga tillstånd finns (eller att det inte behövs), så kan det ju anses vara "medhjälp till svartbygge". Precis som medhjälp till andra typer av brott

Om det skulle finnas dessa krav även på byggaren, så inbillar jag mig att man skulle minska antalet svartbyggen dramatiskt. Om ingen bygger det som inte är godkänt så blir det inga svartbyggen byggda. Pretty simple (y)

• Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
L lennartg skrev:
Jo, det råder ingen tvekan om vem som har ansvaret för att alla anmälningar och lagar följs. Men det är inte det som är frågan här. Utan vad konsekvenserna blir när det visar sig att dessa anmälningar och lagar inte följs - för ALLA inblandade.
Det förefaller ju ganska enkelt för en byggare att ställa frågan; "finns bygglov? ja eller nej?". Alternativt; "kan du som byggherre visa att bygglov inte behövs innan vi sätter igång".
I den mån jag som byggare inte säkerställer att vederbörliga tillstånd finns (eller att det inte behövs), så kan det ju anses vara "medhjälp till svartbygge". Precis som medhjälp till andra typer av brott

Om det skulle finnas dessa krav även på byggaren, så inbillar jag mig att man skulle minska antalet svartbyggen dramatiskt. Om ingen bygger det som inte är godkänt så blir det inga svartbyggen byggda. Pretty simple (y)
"Medhjälp till svartbygge"? Sitter du och hittar på egna juridiska termer, eller vad är det frågan om?

• Haha
  • Gilla
Iggmo och 9 till
  • Laddar…
Känns som ett stort problem!

• Haha
Kman2017
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
"Medhjälp till svartbygge"? Sitter du och hittar på egna juridiska termer, eller vad är det frågan om?
En extremt onödig och dryg kommentar. Lennartg har citationstecken kring formuleringen, du kan ju fundera över varför...

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
L lennartg skrev:

Vad anser du påföljden till brottet ”medhjälp till svartbygge” vara i så fall?

K
Jag hade personligen inte brytt mig om kunden saknade bygglov sålänge denna betalar sina räkningar.

• Gilla
MIKE THE HAMMER
  • Laddar…
Och om en bilhandlare säljer en bil så måste han först kolla så att inte köparen tänker bryta hastighetsreglerna?
Och drar jag el i ett svartbygge så skulle jag då åka dit för medhjälp till svartbygge? Inte en chans.

• Gilla
btg308 och 2 till
  • Laddar…
Den ordning vi har är väl extremt enkel och tydlig.

Skall man kladda runt och fördela ansvaret på fler kommer det leda till högre byggkostnader och mer administration.

L lennartg skrev:
Men det är inte det som är frågan här. Utan vad konsekvenserna blir när det visar sig att dessa anmälningar och lagar inte följs - för ALLA inblandade.
Konsekvensen blir väl att byggaren får betalt en gång till när byggnaden måste rivas?

• Gilla
larssonson och 2 till
  • Laddar…
L lennartg skrev:
Precis som medhjälp till andra typer av brott
Det är inte straffrätt som det handlar om här. PBL ligger inom förvaltningsrättens område. Det är inte något brott att ha byggt utan bygglov.

L lennartg skrev:
Ska du ställa någon annan än den som har ansvaret till svars, för att de inte har gjort något som de inte hade ansvar för?

• Gilla
btg308 och 2 till
  • Laddar…
L lennartg skrev:
VIlka blir konsekvenserna för en byggfirma som utför arbeten, fullt medvetna om att byggherren saknar bygglov för dessa arbeten?
Det åligger väl ändå firman att säkerställa att bygglov finns? Omvänt, ifall de har minsta anledning att tro att bygglov saknas så behöver de väl kräva bevis för motsatsen?

Om de inte gör det de kan för att säkerställa att bygget görs på rätta juridiska grunder, så kan de på något sätt anses vara medhjälpare till lagbrott - eller?
byggfirman utför endast arbetet den blivit tilldelad, varför skulle byggfirman bry sig om avtal eller liknande. Det får beställaren/byggherren hålla reda på....

Byggherre heter det för at det är den som totalansvar för bygget och allt däromkring. Att fördela ansvar på underentreprenörer skulle göra det omöjligt att ställa någon till svars för felaktigheter. Dessutom så får man nog betala dubbelt för allt om varje inhyrd firma skulle ha ett eget system för att gå igenom att alla handlingar är korrekta.
Det är svårt nog att få någon att ställas som ansvarig för byggfel mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.