Byggahus.se
njej.

Du får ett avtal med komplicerade villkor, som kan vara svårtolkade.

Om vi tar "steg 2", där din besiktningsman skall titta på åtgärderna. Antag att de delvis inte blir godkända. Du begär ett prisavdrag, säljaren menar att du kräver orimligt stort prisavdrag. Sedan har ni en tvist. Och troligen kan säljaren vägra släppa huset med ditt prisavdrag, han hävdar att ditt förslag till avdrag är ett avtalsbrott. Och antingen får du betala det säljaren vill, ta över huset, och sedan ev. vinna i rätten om 7 - 8 år. Eller så vägrar du, och då stämmer säljaren dig för avtalsbrott, och kräver typ en miljon, och du slipper betala när du vinner i rätten om 7 - 8 år. Men då har du haft den stämningen hängande över dig i åratal.

Men den allvarligaste invändningen är att med de fel du nämner i den andra tråden, så kan du vara säker på att i princip allt som kan vara fel med huset är fel. Det är ett rivningsobjekt. Även OM säljaren låter fixa allt, så kommer du att upptäcka nya problem hela tiden. Och glöm det där med dolda fel. Ett hus med så grundläggande fel, där kan du som köpare inte förvänta dig att något är OK. Dolda fel är fel som du som köpare inte har anledning att förvänta dig, och som dessutom inte går att upptäcka vid en noggrann undersökning. Här bör du som köpare förutsätta att allt är fel.

Kan du köpa det för tomtvärdet, så kanske det är en OK affär.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mot bakgrund av vad som berättats för mig här på forumet kommer jag nu att välja en annan linje där jag inte låter säljaren åtgärda någon av de punkter min BM slagit ned på(med undantag för någon mindre åtgärd).

1. Då detta är ett nybygge som fortfarande inte har givits ett slutbesked, vill jag inte kräva prisavdrag och åtgärda på egen hand. I så fall måste jag ju överta huset i väntan på ett slutbesked. Jag anser att det kan få vara säljarens huvudvärk att få till sitt hus i godkänt skick.Tänker jag rätt här?
  2. Kan detta (ger exempel på huvuddragen) anses hålla som ett tilläggskontrakt? (Så att jag slipper tolkningsproblem mm)
  • att VA-arbeten(åtgärder specificerade från BM:s protokoll) ska utföras av en auktoriserad VVS-firma med Säker Vatten auktorisering. Samt kvalitetsintyg på utfört arbete redovisas.
  • att om nämnda(gäller ett par grundläggande fel) punkter inte är korrekt utförda av auktoriserad firma med intyg över utfört arbete har jag som köpare rätt att häva köpet eller begära att arbetet görs om.
  • att om någon av övriga punkter inte är rätt åtgärdade innebär detta ett prisavdrag på 15 000 kr.

Min BM ska kontrollera åtgärderna.
Där ska även finnas en nybyggnadsförsäkring på huset.

Tips och synpunkter, någon?!

Men, köp för guds skull inte huset innan det har ett slutbesked. Det skall absolut vara säljarens huvudvärk att fixa slutbesked.

Men OM du köper nu, utan slutbesked. När är det då meningen att slutbeskedet skall vara klart? Före eller efter tillträdet?

Och hur tänker du villkora att slutbesked skall vara klart? Vad händer om det aldrig blir något slutbesked?

Förslaget här ovan, med avtalet kanske kan fungera. Det är väldigt viktigt att du hela tiden håller en rätt att häva avtalet oavsett hur litet fel som är kvar vid ett visst datum. Du MÅSTE låta en advokat skriva de här tilläggen. Den sista du skall lita på är mäklaren, eller någon jurist han raggar fram.

De fel du har beskrivit, det räcker inte med en VVS firma, troligen måste badrummet rivas upp och i stort sett helt göras om. Du behöver få in även en plattsättare med BKR certifiering.

Men åter. Med de fel som reovisats, så är troligen i stort sett allt som går att göra fel, fel i huset. Och de kommer du aldrig att kunna gardera dig mot.

• Gilla
Dolcevita
  • Laddar…
Vad handlar det om för pengar och hur mycket billigare är huset än marknadsvärdet?

Sedan kan man fråga sig hur det du inte ser är byggt när inte ens ytan är duglig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.