Byggahus.se

Byggfirma glömde koppla ihop badrumsfläkten med utgående kanal

1. J
    Medlem · Vg · 98 inlägg

Jo-han

Medlem
    Halloj,
    skulle behöva lite hjälp med att reda ut vilka möjligheter jag har att få felet i rubriken åtgärdat eftersom byggfirman sagt att dom skall ordna det men inget händer.

Lite bakgrund först.
    Vi anlitade en känd och ganska välrenommerad byggfirma för att helrenovera badrummet, vilket de också gjorde. Vi är nöjda med resultatet förutom att en ännu mer känd VVS-firma har krånglat till saker och ting utan att vilja ordna till det.

Det var första misstaget, att vi hade kontakten med rörfirman (för enkelhetens skull) istället för byggfirman (helentreprenad). Både byggledare och affärsansvarig slutade på firman innan problemen var lösta och nu står byggfirman utan någon som helst kunskap om problemen.. Det var en sidoaspekt som kan vara av intresse för andra att känna till.

Hursomhelst, jag gjorde en mindre inspektion av kallvinden i mars och såg direkt att det hade blivit svart på råsponten i området ovanför badrummet. Fattade absolut inget alls eftersom vi inte gjort något annorlunda än tidigare år som skulle ha kunnat orsaka mögelangrepp. Började ganska snart misstänka att det var ngt med badrummet och lös upp i fläkten med ficklampa och ser direkt bjälklaget och kutterspån skymta mellan fläkten och kanalen. Uppe på vinden tryckte jag undan lite av spånet och kunde titta rakt ner i badrummet. Inser direkt att fläkten har tryckt ut massa varm och fuktig luft på kallvinden som kondenserat på innertaket och skapat ett mögelangrepp.

Jag kontaktade byggfirman som inte trodde en sekund på mig men när de kom ut nästa dag så kunde de snabbt konstatera att det var galet gjort. Jag blir lovad på stället att de skall åtgärda detta genom att ansluta en helt ny kanal och sen anlita en saneringsfirma som skall ta hand om möglet.

Nu till problemet, det händer absolut inget alls. Jag ringer och ringer och ringer samt skickar sms men får till svar att nästa vecka fixar vi det här. Nu har det snart gått två månader och jag är riktigt förbannad på dem.

Nu till frågan. Jag har försökt klura på vad som egentligen gäller. Det är ett sånt grovt fel som inte kan lämnas därhän, vilket de också har erkänt. De har lovat att åtgärda det men gör det inte. Har ni några bra råd hur jag ska få dom att fatta att nu ska det fixas.

Enormt tacksam för lite juridisk vägledning

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 343 inlägg

hempularen

Moderator
    Till att börja med så skall du skicka ett brev, inte ringa, inte skicka sms. I brevet som skall ha titlen "Reklamation", så beskriver du felet, och beskriver vem som var och undersökte det, datum och att ni var överens om att åtgärd behövs skyndsamt.

Beskriv också om möjligt datum för de löften du fått via telefon (om de har lovat något), räkna upp de tillfällen du har pratat med dem om felet (om du kan, annars bara kollektivt "vid ett antal tillfällen ... på telefon har sagts ..." osv).

Om inget händer på typ en vecka så skriver du ett nytt brev med ungefär samma innehåll, och påminner om att åtgärd krävs skyndsamt, och att om de inte åtgärdat felet inom x dagar (som måste vara en rimlig tid, utförbar tid) så har du för avsikt att åtgärda med annan firma och kräva dem på kostnaden.

Sedan kommer ett val. Du kan anlita en annan firma, men det kommer att bli väldigt tungt för dig att få första firman att betala räkningen. Gäller det mycket pengar (vilket jag tvivlar på) så bör du nog anlita en jurist för att vara säker på att formaliteterna är korrekt hanterade.

Gäller det en mindre summa så kör, få det åtgärdat. Det är det viktigaste. Skicka sedan ett kravbrev på kostnaden. Betalar de inte så kan du stämma firman, inte så dyrt om det gäller mindre belopp, men det kostar tid och energi som man kunde använt bättre. Jag avråder.

Sköter de sig inte så är det nog många här som gärna vill veta namnet på firman.

3. J
    Medlem · Vg · 98 inlägg

Jo-han

Medlem
    Tack för svaret.
    Jag skall ringa chefen på firman imorgon och prata med honom och sen sammanfatta det vi sagt och skicka det till honom. Finns det ingen bra replik i stil med att: nu löser vi det här snarast annars blir vi tvugna att.... :)

Det som gör mig så frustrerad är att det känns som något man ser i fuskbyggarna (motsv.), för det är precis vad det är - ett fuskbygge

4. H

hempularen

Moderator
    Men, ringa. Det har väl inte fungerat hittils?
    skriv ett brev. Skall det vara riktigt formellt korrekt så bör det skickas rekomenderat. Men jag tror att om du kan bevisa att du lagt brevet på brevlåda (vittne), så skall det duga som bevis, ett brev som postats anses alltid komma fram. Och det har fördelen att mottagaren kan inte låta bli att hämta ut det.

5. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 886 inlägg

pelpet

Medlem
    Håller med ovanstående om att korrespondans bör ske skriftligt. Det gäller alltid så fort det börjar se ut som det kan bli strul. Det gäller i alla kontakter med företag och andra organisationer. Det är väldigt ofta som man har att göra med olika personer som inte vet vad någon annan har lovat.

6. J
    Medlem · Vg · 98 inlägg

Jo-han

Medlem
    Naturligtvis är det så, men genom att dessutom ringa och sammanfatta allt vi sagt och kunna referera till detta i brev så har jag åtminstone ett telefonsamtal på "pränt". Återkommer när det sker ngn förändring.

7. Taxen
    Medlem · Uppsala · 566 inlägg

Taxen

Medlem
    Fota så mycket som möjligt av det som du har sett med dina egna ögon.
    Då har du också bildbevis.

8. Hemmakatten
    Medlem · 12 113 inlägg
    Du kan förstås också spela in telefonsamtalet förutom att skriva brev vilket jag också tycker du ska göra.

9. M
    Medlem · Stockholm · 1 144 inlägg

Modig

Medlem
    Utöver ovanstående skulle jag råda dig att prata med konsumentvägledaren i din kommun, förhoppningsvis kan de ha några goda råd att komma med.

10. J
    Medlem · Vg · 98 inlägg

Jo-han

Medlem
    Tjo!
    det räckte med ett samtal till chefen där jag frågade var jag skulle skicka brevet, fattar inte varför det släppte nu men tack för stödet!!

11. A
    Medlem · Skåne · 594 inlägg

AskeHolst

Medlem
    Bra att det löste sig!
    Jag fick i reklamationsärende, där det inte hände något, rådet från kommunens konsumentrådgivare att skicka reklamationen via mejl med kopia till kommunens konsumentrådgivare. Då kommer mejlen diarieföras och kan sedan begäras ut som bevis vid ev. tvist i tingsrätten. Kan vara bra att veta att det kan vara en möjlighet.

12. H

hempularen

Moderator
    Grattis (?)

Du har alltså fått det fixat helt nu?

13. J
    Medlem · Vg · 98 inlägg

Jo-han

Medlem
    Mjae.. Åtminstone det som jag skrivit om men jag tror inte att det är helt korrekt ändå. Jag startade en ny tråd under ventilation för att bli lite klokare på hur det skall se ut i yttertaksgenomföringen. Jag är nästan säker på att det inte går att göra så som dom gjorde :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.