Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

"Byggfelsförsäkringar är Sveriges mest lönsamma bransch"

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 963 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Skönt att inte gynna detta galenskap men tragiskt att det får fortsätta....

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Stefan

Eftersom de gör oskälig vinst på dessa försäkringar betyder det att priset är för högt satt. Känns som man borde kräva tillbaka en väsentlig det av försäkringspremien

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: KM

Är en s.k. självbyggare som för fem år sedan tvingades betala 12000 kronor för en byggfelsförsäkring. Vi visste att det var fel då och är en mer övertygade nu. Frågan är om vi självbyggare skulle gå samman och kräva att pengarna återbetalas med ränta? Men att processa mot rika troll kan bli kostsamt...

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: kalle*alle

Sedan 2:a maj 2011 är denna idioti inte tillämplig då byggaren är konsumenten av det byggda - dvs "självbyggare" är undantagna från kravet på byggfelsförsäkring.

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: IDa

Jag kan säga att det är fruktansvärt besvärligt att ens idag bli undantagen detta trots att man är självbyggare och det enligt lag är rätt att slippa. Jag och min sambo fick bråka med kommunen i flera månader om byggfelsförsäkringen, för försäkringsbolaget vägrade försäkra när det inte fanns någon entreprenör och kommunen menade att vi skulle stå på oss. Tillslut kom kommunen med kompromissen att vi skulle skriva ett intyg där vi skrev att vi gjorde jobbet själva vilket också i sig var helt sjukt, de ville att vi skulle intyga att det inte skulle försegå några svartarbeten, som om dom har med det att göra. Trött är vad man blir..

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: PT

Vi fick tillbaka 36 000kr på byggfelsförsäkringen, det var bra tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.