Byggahus.se

Byggfelsförsäkring

1. B
    Medlem · Dalarnas län · 4 inlägg

Bepe

Medlem
    Är det fortfarande obligatoriskt med en byggfelsförsäkring? Ska bygga ett nytt fritidshus och göra allt tillåtet arbete själv. Kvalitetsansvarig?

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 904 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det är fortfarande obligatoriskt med byggfelsförsäkring om bygget kostar mer än 10 prisbasbelopp (ca 450tkr) .
    Men det finns ett undantag om du bygger själv så du ska nog klara dig.
    Du måste ha en KA från och med kommande årsskifte måste den dessutom vara certifierad men fram tills dess är det upp till varje kommun vem man godkänner.

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Byggfelsförsäkringen kan du klara dig undan om allt görs med eget arbete (utom elen förståss)
    KA måste du ha en som är rikscertifierad om bygglovet är sökt efter 2 maj 2011. Detta kan inte kommunerna se mellan fingrarna på.

• Laddar…
  4. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 248 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Jo, kommunen har rätt att bevilja dispens från kravet på "rikscertifierad" under en övergångsperiod. Jag har för mig att den perioden sträcker sig fram till 2012-12-31 (jag är lite osäker på datumet)

5. Fruppe
    Medlem · Stockholm · 491 inlägg

Fruppe

Medlem
    Hej,

Enligt Boverket är det 2012-12-31 men detta är inget det talas speciellt högt om.
    Det är från kommun till kommun ..
    I vår kommun hävdar dom att det måste vara en Cert.Kontroll ansvarig och inte en kvalitetssnsvarig fr.o.m. Maj 2011.

Men jag hoppas du lyckas ändå utan Cert KA .

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.