2 469 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Byggfel - reklamation, byggfelsförsäkring eller åtgärda själv
Har råkat ut för ett byggfel på huset som slutbesiktigades för 4 år sedan. Jag har pratat med en besiktningsman som säger att klinkergolvet är lagt utan att man stängt av golvvärmen vilket resulterat i att nästan hela golvet i tvättstugan har rest sig och släppt från plattan.
Jag ser tre alternativ:
1. Försöka nyttja byggfelsförsäkringen och betala 23 000 kr i självrisk.
2. Få ett dokumenterat utlåtande från en besiktningsman, anlita en jurist och reklamera skadan direkt till småhustillverkaren.
3. Åtgärda skadan själv.
Hur skulle du göra och varför?
Tacksam för lite hjälp.
Jag ser tre alternativ:
2. Få ett dokumenterat utlåtande från en besiktningsman, anlita en jurist och reklamera skadan direkt till småhustillverkaren.
3. Åtgärda skadan själv.
Tacksam för lite hjälp.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Reklamera direkt.K Kingsmeadow26 skrev:Har råkat ut för ett byggfel på huset som slutbesiktigades för 4 år sedan. Jag har pratat med en besiktningsman som säger att klinkergolvet är lagt utan att man stängt av golvvärmen vilket resulterat i att nästan hela golvet i tvättstugan har rest sig och släppt från plattan.
Jag ser tre alternativ:
3. Åtgärda skadan själv.
Tacksam för lite hjälp.
Tack för svaren @RustVilla och @Autodidak1. Är också mest inne på det. Kanske tar besiktningsmannen via Gar-Bo och sedan tar utlåtandet vidare.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det är det enklaste och billigaste.K Kingsmeadow26 skrev:
Och om det är ett klinkergolv i tvättstuga och tätskiktet är OK så är det inte säkert att du kommer över självrisken i byggfelsförsäkringen.
Det var tätskiktet som lossnade från plattan och dessutom måste jag ut med TM, TT, tvättbänk och FLP så det kommer nog bli dyrt innan det är klart.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Surt, jag tror inte det är pga värmen i plattan (i första hand). Min gissning är att dom inte primat underlaget före tätskiktet (underlaget inte rent och för sugande), utan det så fungerar det inte.K Kingsmeadow26 skrev:
Redigerat:
Så kan det säkert vara. Pratade precis med Gar-Bo, dom skulle skicka hit en besiktningsman. Ska bli intressant att höra vad han säger.
Liknande trådar
-
Pooltime vägrar erkänna reklamation av vattenfylld LED-belysning
Pool -
Stenkista som blivit bassäng - finns det någon form av reklamation/garanti på jobbet?
Grund & Markarbeten -
Reklamation av fel till bilfirma - problem
Juridik -
Godkänd reklamation - tillgodokvitto
Juridik -
Emaljerat badkar - reklamation?
Badrum