ska du ha 6mm mellanrum mellan trallbrädorna, när du lägger dom?
Då kommer du ha runt 2cm glipa när det blir torrt, lagom att fastna med tårna och snava omkring på
Jag är som sagt oerfaren men från svenskt trä skriver de så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
120 mm bräda blir 6 mm springa. Tänkte ha typ 3-4 men får se efter jag provlagt dem.
Jag är som sagt oerfaren men från svenskt trä skriver de så här
[bild]
120 mm bräda blir 6 mm springa. Tänkte ha typ 3-4 men får se efter jag provlagt dem.
Kant till kant ska det va 6 mm springa, alltså 3 mm på varje sida brädan, kan ju också va att en 120 bräda är 126 mm bred, vilket då innebär att du ska lägga dom kloss varandra, då får du 3 mm springa när det torkat!
Kant till kant ska det va 6 mm springa, alltså 3 mm på varje sida brädan, kan ju också va att en 120 bräda är 126 mm bred, vilket då innebär att du ska lägga dom kloss varandra, då får du 3 mm springa när det torkat!
Hur räknar du nu? Om en bräda på 126 mm drar ihop sig till 120 mm så blir väl ändå springan 6 mm om den är lagd i kloss med nästa bräda som även den skulle kunna vara 126 mm?
Kant till kant ska det va 6 mm springa, alltså 3 mm på varje sida brädan, kan ju också va att en 120 bräda är 126 mm bred, vilket då innebär att du ska lägga dom kloss varandra, då får du 3 mm springa när det torkat!
Zooma in på bilden så får du se hur de har räknat.
Jag lade ny trall 28x120 och lade all trall dikt an. Trallen har redan efter några veckor krympt och det börjar bli glipor. Visst ska du inte lägga snustorr trall dikt an då det kan svälla senare men jag lägger alltid trall dikt an och det blir lagom glipa på 2-6 mm tillslut.
Det där med dikt an, det beror ju till stor del på trallen...
Jag som inte bor i en större stad, där kan trallen vara allt från helt ny till 3mån eller till och med fjolårets.
Nästa altan där blir det 124mm då jag kan tycka att mina glipor gärna kunde vara aningen mindre
Kant till kant ska det va 6 mm springa, alltså 3 mm på varje sida brädan, kan ju också va att en 120 bräda är 126 mm bred, vilket då innebär att du ska lägga dom kloss varandra, då får du 3 mm springa när det torkat!
Där har du fel. Med nyköpt fuktigt trallvirke skall du följa tabellen. Virket kommer torka och då vidgas springorna upp till ca 7-10 procent mer beroende på virkeskvalitet. Om du lägger dikt an finns risk att trallen sväller under den fuktigare delen av året och vatten rinner då inte av brädan som då riskerar att röta.
Men iaf Är en 120 bräda 126 bred när du lägger den lägger du nästa dikt, är en 120 bräda verkligen 120 lägger du den med 6 mm springa. Då kommer allt bra bra. Mycket mätande på varje bräda blir det.
Jag har dock aldrig gjort så när jag lagt trall (alltid nytryckt), utan bara lagt det dikt an, det blir bra glipor sen när det torkar.
Men iaf Är en 120 bräda 126 bred när du lägger den lägger du nästa dikt, är en 120 bräda verkligen 120 lägger du den med 6 mm springa. Då kommer allt bra bra. Mycket mätande på varje bräda blir det.
Jag har dock aldrig gjort så när jag lagt trall (alltid nytryckt), utan bara lagt det dikt an, det blir bra glipor sen när det torkar.
Jag mätte ut 50cm sen fyllde jag med mellanrummet med trall
Jag har då aldrig lagt annat än kloss/dikt an.
Det brukar resultera i lagom springor på 5-10mm.
Särskilt när det är ett så litet däck.
Är det stora eller enorma ytor hade jag nog lagt med pyttelite glipa, men då endast för att kunna lägga trallen rakt, så det inte skenar iväg efter 30 brädor och ser helt snett ut.
Det är bra att du tänker på det, vill bara lyfta ett varningens finger med att man inte bara behöver komma åt ventilerna. Det viktigaste är att luftflödet inte ändras. Grunden är byggd och dimensionerad för ett visst flöde l/s. Om ventilerna blir mindre förändras det med ev förhöjning av fukt i grunden.
Detsamma gäller om ventilerna blir smutsiga och flödet minskar. Hur ofta tror du den genomsnittliga ventilen av det här slaget i Sverige rengörs?
Någon skrev och fråga om hur jag gör med benen. Så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde bara yttervarvet först innan jag vägde av stommen. Man kan bygga klart regelverket också men det blir så mycket tyngre.
Man väger av hörnen med staplade regelbitar och sist nivåklossar. Reglar upp innanför ytterreglarna. När allt är kontrollmätt sågar man till 30 cm ben som man enkelt ställer på backen, i det här fallet en gammalt halvvind uteplats med betongstenar. Man ser hur plattorna är sneda men i det här fallet gör det ju inget. Skruva fast med ett par skruv. Klart!
Ok man "borde" lägga syllpapp under. Enligt byggbeskrivningar ska man lägga det ovan reglarna också.
Har tagit med mig en massa tips hur man bygger och använder verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hopfällbara sågbockar (egentligen bordsben till ett långbord).
Ovan ligger mitt kaphjälp. En rätvinklig skiva som har ändpinnen kapad exakt där sågklingan går. Även 45 gradarn fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man hur man kan lyfta en regel med en skruv och en hammare samt hur man får sneda reglar att mötas och gå ihop (ok jag borde satt snabbt ingen på klossen)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hultafors snabbvinkeln är förutom ett utomordentligt sågstöd, ett bra verktyg vid att mäta. En extra finess jag upptäckte (troligen inte först av alla som köpt den) att man kan föra över linjen från långa delen till den korta då anslagslisten är så bred så vet man var man ska börja på nästa sida.