Byggahus.se har funnits sedan juni 2001. Efter ett halvår, i januari 2002, hade vi 20 000 unika besökare på en månad. Idag har 220 000 unika besökare per vecka och det är helt fantastiskt!
I år fyller Byggahus.se alltså 10 år och det är dags att vi fräschar upp sidan så att den känns 2011. Jag och Per har redan börjat skissa på hur det skulle kunna se ut och fungera.
Men jag skulle hemskt gärna vilja ha era synpunkter på hur vi kan bli bättre. Vad ska vi ändra på? Något som ska läggas till, dras ifrån? Alla tips mottages tacksamt.

Du kan läsa blogginlägget här: Bygger om sidan, synpunkter?

Tycker att forumet bör göras till huvudsida, mer fokus till forumet.
Personligen tycker jag att forumet är den största drivkraften til att jag besöker byggahus idagsläget.

Förutom forumet, vill man se bilder på hur andra gjort moment, inspiration etc.
I dagsläget är Bilder funktionen inte tillräckligt attraktiv/funktionabel.

Ni bör kolla på ex. minhembio.com, deras gallerifunktion, där varje användare får en egen sida, där man kan lägga in bilder i bloggfunktion. Skriva kommentarer osv.

Byggahus nyheterna bör ske som en dagstidning på nätet, där man uppdaterar nyheter dagligen, med allt som rör byggbranschen.
Tycker innehållet på huvudsidan uppdateras så sällan, så man klickar istället direkt till någon annan avdelning, ex forumet.

Starta livechatter med olika personer i branschen, försök få gamla och nya medlemmar att besöka sidan mer frekvent, detta gör man med uppdaterat innehåll som sker ofta.
Forumet är en sån drivkraft men det räcker snart inte längre.

Personer som bygger delar med sig av info och bilder på externa bloggar, detta är något vi vill ta del av. Man vill se hur andra gör.
Detta är något ni måste ta in på ett lätt och överskådligt sätt.

Blir det för krångligt eller för osammanhängande klickar man snabbt bort.

Detta var mina reflektioner, andra har säkert andra.

Lycka till:)

Ha förstasidan enbart med nyheter, som ex. aftonbladet, lägg dem andra funktionerna, mest lästa, boktips åt sidan.

Ha kvar äldre nyheter så man kan scrolla ner och läsa gamla nyhter etc.

G
Jag tycker det är krångligt att leta bland bloggarna... Om det skulle gå att göra tydligare och enklare att hitta den man följer så skulle jag bli glad. Har ingen idé om hur det skulle se ut istället men det finns många kloka här som säkert har nån tanke.

/Terés

Många tack för synpunkterna! Är det fler som har synpunkter, var snäll och maila hellre kommentarerna till mig på marlen@byggahus.se. Tack på förhand.

Hej Marlene, tycker att ni har gjort ett fantastiskt bra jobb med Byggahus under de här åren!

Mitt huvudintresse är vad som händer i forumdelarna, frågor och svar.
Och det är ju ganska lättöverskådligt om man klickar på senaste inlägg.

Men kanske en funktion där man kunde se olästa kommentarer sedan senaste besöket, eller eget valt datum, och sorterat per delforum kunde gjort det lite mer lättöverskådligt.

Men, framför allt, fortsätt med ert excellenta arbete!

//KnockOnWood

Sätt mer fokus på lyfta fram bilderna som läggs in. Och tagga dem enklare och synligheten av dem bättre. Vill jag se byggnation av altan skall jag inte få upp allt inom bygg eller trädgård.

Oavsett alternativ, se till att testa i olika browsers. Man brukar tex ofta ha problem med Lynx och Links, vilka, även om det är få som använder dem, är absolut nödvändiga för vissa personer med handikapp som behöver en text-only-browser.

Jag testade just nuvarande designen med Lynx, och den funkade i alla fall OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.