Byggahus.se

Bygger hus med hälsan i fokus

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 412 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Tänk att en dag komma hem och upptäcka att ditt hem gör dig sjuk. Det som ska vara din trygga plats har plötsligt blivit din fiende. Detta hände Lena, men nu är hon och hennes man igång och bygger ett nytt hälsovänligt hus.

Du kan läsa artikeln här: Bygger hus med hälsan i fokus

2. S
    Medlem · Stockholm · 284 inlägg

Stadsbonden

Medlem
    Har inte hört talad om MCS tidigare, men en snabb googling visade vad jag misstänkte - att, i likhet med elallergi, finns sjukdomen mest i patientens huvud. Det gör det inte mindre jobbigt för patienten ifråga och det visar sig att nocebo (godtycklig behandling som patienten upplever som verksam) kan lindra symptomen. Därför spelar byggsätt och material egentligen ingen roll, så länge hon *upplever* att den gör skillnad.

Redigerat 4 jan 2016 13:44
  3. F
    Medlem · 95 inlägg

Fifth Avenue

Medlem
    Nu har jag personligen inga problem med detta, men har ibland funderat på hur det kan komma sig att det luktar så starkt från exempelvis nya el-prylar (TV, förstärkare etc) och inte minst ifrån nya bilar. Vi hämtade ut vår nya bil för ett par veckor sedan och (även om jag faktiskt tycker det luktar gott) så undrar man ju VAD det är för lukter som avsöndras de första månaderna (den berömda "nybilsdoften").

För att förklara hur jag tänker så luktar ju flyktiga ämnen som bensin just bensin. Och det är i sig inget konstigt (man hade ju blivit förvånad annars !). I exemplet med bensin är det också lätt att förklara att det är just bensinångor.

Vad innehåller dessa "plast"ångor ?
    Hur lång tid efter ett köp av en ny bil utsöndras det kemikalier från plasten ?

Nu tog jag vår bil som exempel, men det där att det utsöndras kemikalier gäller ju många produkter. Oavsett om det är byggmaterial till hus eller andra konsumentprodukter.

4. T
    Medlem · Dalarna · 2 847 inlägg

Troberg

Medlem
    Det som luktar när man köper elektronikprodukter är oftast förpackningscellplasten. Jag vet inte varför, men misstänker att luften i luftbubblorna får med sig dofter från tillverkningsprocessen. När cellplasten sen hanteras så slipper en del av de dofterna ut.

När det gäller nybilsdoften så är det rengöringsmedlen som sätter den där sista finishen som du känner, oftast något silikonbaserat medel.

När man funderar på hur farligt något är, gör följande "sunt förnuft-test":

Hur länge har fenomenet funnits? Ofta är svaret "Ganska länge".
    Finns det en shitload dödsfall som kan vetenskapligt kopplas till fenomenet? Ofta är svaret "Nej".

I så fall är det inget att oroa sig för.

5. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 281 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    • Laddar…
  6. Marlen Eskilsson

Marlen Eskilsson

Administrator
    Och formaldehyd har en stickande doft, som både överkänsliga och icke överkänsliga känner.

7. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    hmmm väljer att kapsla in trä... Med ett nytt material som ingen riktigt har testat... som garanterat innehåller massa roliga ämnen...
    Men att trä skulle vara en sådan bov... Det är tydligt att MCS är en psykologisk diagnos....

8. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Problemet med skivmaterial, är känt... Så den biten köper jag fullständigt....
    Men sedan gick det till överdrift...

9. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 648 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Om man skulle bygga ett hus med hälsan i fokus skulle de bygga med endast naturmaterial, inte kleta in hela stommen i kemikalier... "Lufttät men diffusionsöppen" , kan bland det mest idiotiska jag hört. Att material kan vara vattentäta men andas vet vi ju med gore tex-skor, men tvärt om ???
    Så det är bara sådant som luktar som är "farligt"? T.ex. nytt trä eller plast, och sådant som inte luktar är ofarligt? Mycket, mycket konstigt resonemang....

10. Marlen Eskilsson

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag tyckte att det lät ganska logiskt med kopplingen mellan doft och emissioner. Tänker mig att om ett material avger något så är det små partiklar som vandrar upp i näsan. Känner man inget i näsan, så finns det inga större emissioner, typ?

11. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 648 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Finns saker som inte luktar men som inte är ofarliga för det. Det finns flera gaser som inte luktar, men som är högst ohälsosamma för det. En del VCO från limmade mattor luktar inte, men kan vara ohälsosamma flr det, och många olika allergener (t.ex. katt eller björk) luktar inte men kan ändå påverka individer. Sammantaget; lukt är ingen bra indikator för hälsopåverkan...

Däremot är det ju väldigt lätt att säga att man inte tåler något för att det luktar, betydligt mer komplicerat om man inte tåler något som INTE luktar...

När jag hör om sprutning av kemikalier för att täta tänker jag (som skåning) osökt på Hallandsåsen och Rhoca-gil.... Försiktighetsprincipen är ganska bra ibland :)

Redigerat 5 jan 2016 15:30
    • Laddar…
  12. F
    Medlem · 95 inlägg

Fifth Avenue

Medlem
    Jag blev lite intresserad nu när jag läst kommentarerna och googlade lite. Kom bland annat in på MCS hemsida - Där kändes det vettigt och sunt till en början, men ganska snabbt gick det överstyr.

Alltså jag har inga problem med att förstå att (ex vis) formaldehyd, flamskyddsmedel och annat kan vara farliga för natur/ vattenlevande organismer/människor. Det finns säkert luktfria produkter som är direkt skadliga för hälsan...........och sedan finns det garanterat sådant som luktar starkt, men ändå är bevisat ofarliga.

Det jag tyckte kändes som att MCS drog det till sin spets var bland annat det där dokumentet om hur andra skulle bete sig när man skulle träffa folk med MCS. Det måste vara snudd på omöjligt att möta de kraven även om man verkligen VILL. Läs listan själva........man får träffas utomhus helt enkelt.

Säkerligen ett jätteproblem för de som anser sig drabbade, men lukter kommer man inte ifrån ens i skogen eller på landet. Naturen har dofter, mat luktar, mögelsporer/svampsporer finns även i frisk inomhusmiljö (kommer in med ventilation) etc etc etc. - Det jag kan tänka mig är att man har en sådan friskluftsmask på sig som vi har på jobbet när vi jobbar med kemikalier, kopplad till en kolfilterrenare - Jag kan t ex stå och jobba med lösningsmedel en hel dag, men andas helt frisk luft då syreatomerna är så små att de går igenom filtret. Att andra skulle ens försöka möta de krav som MCS ställer, det ser jag som en omöjlighet.

Ska MCS få legitimitet så får de balansera sig. Annars blir det som med elöverkänsligheten - Jag har en personlig erfarenhet av detta. Jag står och snackar med en av mammorna på dagiset (detta var några år sedan) och allt är frid och fröjd, så ringer min mobiltelefon och hon blir alldeles skogstokig, kan knappt andas och blir yr - Skäller ut mig och säger att hon är elöverkänslig och att det är mitt fel för att jag inte stängt av min mobil när jag lämnade grabben på dagis. Nu skulle hon bli sjukskriven 3-4 dagar pga det jag ställt till med.........Ja - det stod en skylt att man skulle stänga av sin mobil, men hennes reaktion hade INGET med verkligheten att göra (Det är INTE att jämföra med t ex en nötallergiker, de blir sjuka på riktigt) - Detta satt i huvudet !

Jag var bara glad för en sak när jag gick därifrån..............att jag inte var gift med henne !

13. S
    Medlem · Västerbotten · 888 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Lukten i nya bilar ska enligt Bilsport komma från plasttillverkningen. För något år sedan eller så, så skrev Bilsport om just detta och en längre artikel om hur Mercedes lagt ner miljoner i forskning kring framställningen kring plasterna och för att kunna minska på lukterna i framförallt de dyrare modellerna.
    Så ni som kör runt med en sprillans ny AMG, luktar er bil? :p

Angående byggets inriktning så brukar jag bara tänka att folk får väl vara allergiska mot vad de vill så länge det inte börjar ställas krav på andra utan grunder eller att man börjar kräva stöd för att kunna genomföra sina projekt. T.ex skattepengar till elsanering.

14. S
    Anonym

Solper

Anonym
    Tyvärr är det inte så med emissioner Marlene. Det vore väldigt bra om vi med näsan och smaksinnet kunde urskilja farliga ämnen i miljön. De emmisioner vi ofta reagerar på från nya material och processer liknar lukter vi genom evolutionen lärt skydda oss från.
    T ex blir vissa "sjuka" av lukten från vissa träskyddsmedel som användes tidigare, ämnet kloranisol som förekommer i klorbaserade träskyddsmedel kan liknas med mögellukt. Vanlig lukt i hus med syllar direkt mot betongplattan byggda fram till början av 1980-talet. Det finns inget i nu känd forskning som visar att ämnet påverkar hälsan, däremot finns tecken på att vissa människor reagerar så att immunförsvaret går igång. Sker detta kan man drabbas av en överreaktion där det är kroppens försvarssystem som är problemet.
    Det finns andra ämnen som är mycket toxiska utan att vi reagerar, i vissa gaser tillsätter man sk varningslukter för att vi ska reagera. Kolmonoxid från förbränningsmotorer är mycket toxisk utan lukt.

15. S
    Anonym

Solper

Anonym
    I princip alla material avger emmisioner, särskilt när de är nya. Ska man utföra kemisk provtagning av ämnen i inomhusluft måste man vänta 6 månader efter målning, vilket motsvarar den tid det tar för färgen att genomhärda.
    Kapsla in trä låter som ett riskmoment, vad kapslar man med och hur kapslar man.
    Isolering som sprutas på ytan för att därefter svälla till 15-20 ggr tjockleken låter som en kraftfull kemisk process.
    Isolering mot takplanerna och insida fasad utan diffusionsspärr och dränerande funktion bakom fasaden låter som en utmärkt metod att bygga ett sjukt hus. Hur hanterar man ångvandring och kinden i ytterväggar och yttertak?
    Skulle vara kul att få veta lite mer och detaljerat om detta projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.