Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
Hej,
Vi ska bygga hus och har dividerat fram och tillbaka gällande massor av värmesystemslösningar för att försöka komma ned i både installationskostnader men även för att kunna ha låga driftskostnader och större möjlighet till att styra elbehovet.
Vi kommer att bygga ett tvåvåningshus på 220 m2 i SE3. Platta på mark och golvvärme på båda våningarna. Vi har en del fönster men inte mycket. Betydligt mindre än moderna glashusen men lite mer än passivhus. Marken består av lera och på 2-9 meters djup ligger berggrunden.
Vi är 5 i hushållet och vi gillar normalvarmt (22 grader) och någon duschar varje dag. Vi klarar idag oss på 160liter el-vvb men barnen är just nu unga.
Vår tanke är att köra:
FTX skall ha tilluft i marken (på ca 2 meters djup) för att på sommaren få ned temperaturen till ca 10 grader istället för 25 grader, och på vintern få upp temperaturen till ca 3-4 grader istället för -8 grader.
Det finns många som gjort detta och det finns lösningar på hur kondens kan ledas bort och undvikas, samt på hur man kan möjliggöra enkel rengöring.
Ventilationskanalerna inomhus tänkte vi isolera för att undvika kondens på sommaren och med till-lufttemperatur på 10 grader in borde vi egentligen behöva återvinna värme även på sommaren, snarare än att kyla så troligtvis skippar vi kylbatteri till en början. (Detta är fördelaktigt då kyla är mer energikrävande än att värma om jag förstått det rätt). Vi behöver iallafall få upp temperaturen från 10 grader till ca 17-18 grader dvs återvinna 30%-50% av värmen och ha ett relativt högt luftflöde på sommaren. Och på vintern behöver vi återvinna ca 70% för att få upp temperaturen från 3 till 19 grader för att luften ändå ska falla till golvet. Detta ligger inom effekten på FTX vad vi förstått. Vi slipper således eftervärmare.
Vi har räknat på hur långa och hur många rör vi behöver och tänkte ha 4 stycken 100mm plastavloppsrör som är ca 30 meter långa med uppsamlingslåda så att luften passerar långsamt.
Luftvatten med acktank
Vi försöker uppnå 4 mål.
1: Låg installationskostnad - slipper borra.
2: Låg driftskostnad - högre SCOP på luftvatten i SE3 särskilt med lågtempssystem.
3: Möjlighet att värma vårt hus och en gäststuga med lägre kulvertförluster - pumpen värmer hus A först och dess acktank, därefter switchar den till att värma gäststugan via dess lilla acktank. När pumpen ej är på så står det stilla och därför minskar strålningsförlusten.
4: Möjlighet att styra förbrukningen för att konsumera mer på lågpristimmar - På vår och höst leds ca 35-40 gradigt vatten fram. När det blir väldigt kallt leder vi fram ca 55. Rak kurva. Men tanken är att ackumulera tillräckligt mycket energi för att bara behöva köra pumpen 2 gånger per dygn.
Detta gäller även VVBn, den värms på natten och endast då. Vi har det så idag och det har funkat bra. Nu värms den till 65 grader varje natt, tanken är att pumpen får värma upp till 55 grader på natten och sedan spetsar en gång i veckan.
Så det är inte fast kondensering vi är ute efter, men vi vill ändå föra fram varmare vatten än vad som behövs genom en kurva.
Som bonus tänker vi också att en luftvattenpump under sommaren kan värma pool om vi nu bestämmer oss för det. På sommaren när luften är varm så är det i kombination med solen det billigaste sättet att värma poolen.
Pumpbolagen vill helst ha inverterbergvärmepumpar med inbyggda vvb som är direktanslutna till golvvärmeslingorna, det känns simpelt från ett installationsperspektiv och ifall priserna var låga och fasta så är det rimligt Men med svängningar i väder och priser på 100x mellan dag och natt känns det otroligt dumt att bygga på ett sätt som kräver mest el när det är som dyrast (6-24).
Vi hade också tänkt slänga på ett batteri på 15kwh som nyttjas på dagen för just värme och även mat. Det blir den körningen som är på dagen.
Så, hur tänker ni andra? Vad har ni för feedback och tips?
Vi ska bygga hus och har dividerat fram och tillbaka gällande massor av värmesystemslösningar för att försöka komma ned i både installationskostnader men även för att kunna ha låga driftskostnader och större möjlighet till att styra elbehovet.
Vi kommer att bygga ett tvåvåningshus på 220 m2 i SE3. Platta på mark och golvvärme på båda våningarna. Vi har en del fönster men inte mycket. Betydligt mindre än moderna glashusen men lite mer än passivhus. Marken består av lera och på 2-9 meters djup ligger berggrunden.
Vi är 5 i hushållet och vi gillar normalvarmt (22 grader) och någon duschar varje dag. Vi klarar idag oss på 160liter el-vvb men barnen är just nu unga.
Vår tanke är att köra:
- Luftvatten värmepump F2120 från Nibe (ev S2125 dock kan inte den kyla vilket vi eventuellt skulle vilja med kylbatterierna för FTX)
- Acktank 500liter
- VP-VVB 300liter från Nibe (utan spets)
- FTX motsv Heru eller Systemair
- Braskamin (inte vattenmantlad)
- Inga solfångare. 15kw solceller och 15kwh batteri
FTX skall ha tilluft i marken (på ca 2 meters djup) för att på sommaren få ned temperaturen till ca 10 grader istället för 25 grader, och på vintern få upp temperaturen till ca 3-4 grader istället för -8 grader.
Det finns många som gjort detta och det finns lösningar på hur kondens kan ledas bort och undvikas, samt på hur man kan möjliggöra enkel rengöring.
Ventilationskanalerna inomhus tänkte vi isolera för att undvika kondens på sommaren och med till-lufttemperatur på 10 grader in borde vi egentligen behöva återvinna värme även på sommaren, snarare än att kyla så troligtvis skippar vi kylbatteri till en början. (Detta är fördelaktigt då kyla är mer energikrävande än att värma om jag förstått det rätt). Vi behöver iallafall få upp temperaturen från 10 grader till ca 17-18 grader dvs återvinna 30%-50% av värmen och ha ett relativt högt luftflöde på sommaren. Och på vintern behöver vi återvinna ca 70% för att få upp temperaturen från 3 till 19 grader för att luften ändå ska falla till golvet. Detta ligger inom effekten på FTX vad vi förstått. Vi slipper således eftervärmare.
Vi har räknat på hur långa och hur många rör vi behöver och tänkte ha 4 stycken 100mm plastavloppsrör som är ca 30 meter långa med uppsamlingslåda så att luften passerar långsamt.
Luftvatten med acktank
Vi försöker uppnå 4 mål.
1: Låg installationskostnad - slipper borra.
2: Låg driftskostnad - högre SCOP på luftvatten i SE3 särskilt med lågtempssystem.
3: Möjlighet att värma vårt hus och en gäststuga med lägre kulvertförluster - pumpen värmer hus A först och dess acktank, därefter switchar den till att värma gäststugan via dess lilla acktank. När pumpen ej är på så står det stilla och därför minskar strålningsförlusten.
4: Möjlighet att styra förbrukningen för att konsumera mer på lågpristimmar - På vår och höst leds ca 35-40 gradigt vatten fram. När det blir väldigt kallt leder vi fram ca 55. Rak kurva. Men tanken är att ackumulera tillräckligt mycket energi för att bara behöva köra pumpen 2 gånger per dygn.
Detta gäller även VVBn, den värms på natten och endast då. Vi har det så idag och det har funkat bra. Nu värms den till 65 grader varje natt, tanken är att pumpen får värma upp till 55 grader på natten och sedan spetsar en gång i veckan.
Så det är inte fast kondensering vi är ute efter, men vi vill ändå föra fram varmare vatten än vad som behövs genom en kurva.
Som bonus tänker vi också att en luftvattenpump under sommaren kan värma pool om vi nu bestämmer oss för det. På sommaren när luften är varm så är det i kombination med solen det billigaste sättet att värma poolen.
Pumpbolagen vill helst ha inverterbergvärmepumpar med inbyggda vvb som är direktanslutna till golvvärmeslingorna, det känns simpelt från ett installationsperspektiv och ifall priserna var låga och fasta så är det rimligt Men med svängningar i väder och priser på 100x mellan dag och natt känns det otroligt dumt att bygga på ett sätt som kräver mest el när det är som dyrast (6-24).
Vi hade också tänkt slänga på ett batteri på 15kwh som nyttjas på dagen för just värme och även mat. Det blir den körningen som är på dagen.
Så, hur tänker ni andra? Vad har ni för feedback och tips?
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
En bild säger mer än 1000 ord?
Antar att jag tänker mig något sånt här gällande luft-vattenpumpen. Dock väldigt osäker på om jag ritat rätt, och även om jag ritat så som jag tänker så vet jag inte om det funkar.
Och att jag tänker såhär gällande tilluften.
Antar att jag tänker mig något sånt här gällande luft-vattenpumpen. Dock väldigt osäker på om jag ritat rätt, och även om jag ritat så som jag tänker så vet jag inte om det funkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och att jag tänker såhär gällande tilluften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
Huset ska bli ett lågtempssystem. Så tänkte att det blir högre cop på att värma 300l till 55-60 och sedan acktanken till 40-45 höst och vår. Och 30-35 på sommar. Och 50-55 på vinter.Tomture61 skrev:
Gällande dränbrunn tänkte jag ha en under varje samlingslåda. Men jag kanske måste justera både djup och lutning beroende på grundvattnet.
tänker jag fel?
Det senaste jag sett ang att ta tilluften via marken är en brunn närmast huset , rören i marken kommer då att luta mot huset / dränbrunn .
Fördelar jag ser med detta är färre brunnar (billigare) och färre ställen att serva .
Antar att det måste sitta en dränpump i brunnen , allt beror på grundvattennivån .
Vad tänkte du använda för rör i marken ?
Läs detta https://www.ventilationsbutiken.se/sv/blogg/vanliga-fragor/2015/11/12/uteluft-via-markslinga.html
Fördelar jag ser med detta är färre brunnar (billigare) och färre ställen att serva .
Antar att det måste sitta en dränpump i brunnen , allt beror på grundvattennivån .
Vad tänkte du använda för rör i marken ?
Läs detta https://www.ventilationsbutiken.se/sv/blogg/vanliga-fragor/2015/11/12/uteluft-via-markslinga.html
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
Ja jag läste den. Men samtidigt finns folk som är emot allt annat än X av massor av anledningar. Jag är inte så brydd om det företagets beslut iom att det är så många andra som lovordar det. Och det bygga faktiskt nya hus på så vis. Jag vill se forskning helst.Tomture61 skrev:Det senaste jag sett ang att ta tilluften via marken är en brunn närmast huset , rören i marken kommer då att luta mot huset / dränbrunn .
Fördelar jag ser med detta är färre brunnar (billigare) och färre ställen att serva .
Antar att det måste sitta en dränpump i brunnen , allt beror på grundvattennivån .
Vad tänkte du använda för rör i marken ?
Läs detta [länk]
Rören kan luta mot eller från, det spelar ingen roll egentligen. Men jag kommer att behöva två samlingsboxar i slutändan ändå tror jag. En som delar upp, en som samlar. Detta så att luften får så stor volym mot marken som möjligt.
Kan ju vara lämpligt att ha en möjlighet att kunna rengöra rören i marken .
För fukt kommer du att få , mögelsporer är en naturlig ingrediens i luften . Upplagt för problem .
https://www.byggahus.se/forum/threads/tilluft-via-jordledning.244840/
För fukt kommer du att få , mögelsporer är en naturlig ingrediens i luften . Upplagt för problem .
https://www.byggahus.se/forum/threads/tilluft-via-jordledning.244840/
Har läst en del inlägg ang LLVP som används för att kyla under sommaren .
De som tex kyler under dagtid och stänger av LLVP på kvällen kan få problem med tillväxt av otrevligheter i innerdelen .
Fukt på lameller skapar en grogrund för tillväxt av mikrobiell påväxt .
Lösningen för detta problem var att torrköra (ingen kylning) en stund före avstängning .
De som tex kyler under dagtid och stänger av LLVP på kvällen kan få problem med tillväxt av otrevligheter i innerdelen .
Fukt på lameller skapar en grogrund för tillväxt av mikrobiell påväxt .
Lösningen för detta problem var att torrköra (ingen kylning) en stund före avstängning .
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
precis. Tanken är ju att ha samlingslådan nära huset med raka rör så att det är enkelt att dra en sotborste igenom dem och spola dem rena. Iom dräneringen i båda ändarna så rinner vattnet bort från dräneringen. Eventuellt gör jag trappa ned till djupaste lådan och döljer med fint trappsteg, och så kan jag lyfta andra lådan till markhöjd precis invid huset.Tomture61 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 941 inlägg
Ja. Tack. Undrar hur mycket värmen och fukten och stillastående luften påverkar. I markrör är det konstant luftflöde, svalt, och vatten rinner av/ned, och det finns inte heller något organiskt material för dem att bita tag i. Så jag tänker att det borde vara annorlunda i ett sådant fall.Tomture61 skrev:Har läst en del inlägg ang LLVP som används för att kyla under sommaren .
De som tex kyler under dagtid och stänger av LLVP på kvällen kan få problem med tillväxt av otrevligheter i innerdelen .
Fukt på lameller skapar en grogrund för tillväxt av mikrobiell påväxt .
Lösningen för detta problem var att torrköra (ingen kylning) en stund före avstängning .
Fukt kommer du att få i rören , fuktig luft sätter sig på den kalla ytan på rören .V Viktorbyggahus skrev:
För att få en bra verkningsgrad av markrören så måste luften ej röra sig för snabbt i rören .
Liknande trådar
-
Bygger utebar, frågor om att skydda trä för utomhusmiljö
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bygger jag nytt poolhus
Pool -
Snickaren och stylisten bygger stilig herrgård i sten själva – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger hus på styltor och sparar berget i Trångsund - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Bygger nytt hus av timmerstommen på släktgård - Husdrömmar
Artikelkommentarer