Byggahus.se

Bygger höga bostadsrättshus i villaområde

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. N
    Husägare · Nivå 12
    SBks slapphänta hantering av bygglovsansökningar där de släpper igenom stora avvikelser + att de sedan låter byggherren komma undan med att inte följa bygglovet gör ju att SBK har rätt stor skuld i det som håller på att hända i våra villaområden.

Redigerat 16 dec 2015 13:55
  3. H
    Medlem Nivå 8
    Jag trodde det fanns regler för de flesta villaområden om maximalt antal lägenheter per byggnad? Det finns det här i Huddinge där jag bor iaf.

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Fan kulturbrott, blir så förbannad

5. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Detta är inget nytt , har varit runt i flera sådana kvarter runt Stockholm och byggt bostadsrätter . Men det är inte lätt att få igenom byggloven dom gör allt dom kan för att stoppa det .
    Nu har dom flesta av dom byggena varit att bygga om/till en stor villa och då är det väl lättare och få igenom.
    Sen är det oftast redan en blandning av stora villor och små flerfamiljshus i sådana kvarter

6. B
    Allvetare · Nivå 15
    Jag väntar bara på något inlägg i stilen "Det är förj-vligt att man inte får göra vad man vill på sin egen tomt utan att grannar och förstsigpåare ska klaga..." :p

• Laddar…
  7. T
    Varför står det höga bostadsrättshus , du får ej bygga högre än detaljplan och dom tillåter ej höga hus

8. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Ganska naivt att tro att korruption inte förkommer i detta land

9. T
    Självklart finns det korruption , men det går ändo inte bygga högre än vad det står i ditaljplan

10. N
    Husägare · Nivå 12
    Så länge det räknas som mindre avvikelse så får du överskrida detaljplanen och 10% är en mindre avvikelse. Tex är max byggarean 100kvm så är max eg 110kvm
    Sedan har du attevaldsreglerna ovanpå det.
    Mao du kan tänja rätt rejält på detaljplanen och ändå komma undan med det.

11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Massor som mutat sig förbi strandskyddet varför skulle det vara annorlunda med detaljplan

12. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    Fattar inte vad problemet är? Vad är det ni ska skydda? Några sunkiga villor några minuter från stan? Bygg lite varierat, bara trevlig tycker jag.

• Laddar…
  13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Klart som korvspad att om man lagt 15-20 millar på en fin 20-tals villa i Bromma att man inte vill få utsikten förstörd av en tingest

• Laddar…
  14. T
    Så det handlar bara om pengar , man ska inte få bygga i dom rikas kvarter . Som tur är gäller ditaljplaner för dom rika också .
    Det är mera rika som mutat för att stoppa byggen än det är mutor för att få bygga

15. N
    Medlem · Nivå 9
    Tack för helgens "pissa ner sig skratt". Stort Gilla, från mig!!