Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Bygger en solluftfångare till garaget. (Garageporten)

1. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 682 inlägg
    Solarventi använder kanalplast, så helt fel kan det väl knappast vara. Man kan ju anta att de har prövat med klarplast också.

2. M
    Medlem · Jämtland · 107 inlägg

Masarin

Medlem
    Jag tänkte försöka hålla liv i denna emenenta tråd....

Som jag förstått det så går luften enligt den röda pilen på bilden nedan och de lodräta reglarna är gjorda av 28x70.
    Har du tätat något extra där för att förhindra att luften tar den "gröna" vägen. Eller räcker det att passa plåten så att man skruvar "dalen" på plåten mot regeln?

Vad har du använt dig av för dimmensioner på de vågräta reglarna? Finns det ingen risk att luften stannar upp där? Hmm nu när jag sitter och skriver så kommer jag på att det kankse är tanken för att "behålla" luften lite längre, luften komer ju kunna passera de vågräta reglarna via "topparna" i plåten...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC08046.JPG

3. P
    Medlem · Sörmland · 190 inlägg

plutoorjan

Medlem

Kul att tråden lever!

4. M
    Medlem · Jämtland · 107 inlägg

Masarin

Medlem
    Tusen tack för svaret.
    Jag är fortfarande i idéstadiet än så länge, men jag tror att jag helt skruplelfritt kommer kopiera stora delar av din design...;)

Min låda kommer var ca 2meter på längden och 1,5 på höjden med ett uppstick på ena sidan för att passa in i en befentilgt ventilationskanal. Det jag funderar på nu är om jag ska köra med stående eller liggande kanaler.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Sörmland · 190 inlägg

plutoorjan

Medlem
    E8EE2860-3EB5-45F9-93F5-79E5BBCA0E0F.jpeg
    AD4362DA-3DB9-4598-BA7C-CADDB2770704.jpeg
    D76591C2-9C61-4884-8EA4-09A700D8B8EE.jpeg
    7C66A269-D06C-4B7E-B4F2-1F25EEC25471.jpeg
    51195C0F-42FF-4414-AB7D-A8F75798F34B.jpeg
    486DF024-73EE-412A-99B1-8750AE705C05.jpeg
    Så, nu är det dags för en summering såhär efter fem år!
    Solluftfångaren har varit i drift hela denna period förutom under årets sommardagar.
    Den har fungerat ypperligt och bidragit starkt till art sköta värmen i garaget.

Det sitter även en luftvärmepump i garaget som står för det primära värmebehovet, men den behöver i stort sett inte alls gå merparten av året, utan endast mellan december till mars för att då stötta solluftfångaren.

Jag har mellan 12-20 i garaget beroende på ”solnivå”, och allt fungerar oväntat bra.
    Man skulle absolut kunna optimera solluftfångaren bättre.

Nu är jag på gång och ska sälja huset, och istället för att argumentera och förklara hur solluftfångaren fungerar för prsumtiva husspekulanter, så väljer jag att riva den och istället panela hålet.

Konstaterar att altantaksplasten är starkt missfärgad på grund av värmeutvecklingen, och den är galet spröd pga värmen och solen. Känns som om den åldrats 20-30 år under dessa fem år. :)

Konstaterar också att trät närmast utsuget är svett ordentligt och luktar bränt, så helt klart finns det en liten risk för brand om man bygger gångaren större alternativt får den mer effektiv. Jag har kommit i runt 120g som varmast i utblåstemp, så nog finns det tryck i solen att hämta!

Nästa solluftfångare jag bygger kommer att värmesäkras inuti, samt byggas med tvåglasfönster istället.
    Har många idéer om effektivitetshöjande åtgärde som jag vill testa också som då inkluderar automation i form av RaspberryPI/Aurdinio, och jag är helt övertygad om att det skulle kunna gå att få den mer än dubbelt så effektiv om man bara bygger mer ”seriöst” och med bättre material.

Till er som hävdar att en solluftfångare INTE fungerar har jag bara en sak att säga:
    Ni har totalt fel, för det gör den! Faktum är att den fungerar längt bättre än vad jag hade kunnat tro!

6. D
    Medlem · Österbotten · 4 372 inlägg

DennisCA

Medlem
    Min har inte fungerat så bra, men den är för liten, mindre än en kvadrat i yta så det räcker ju inte till. Och plasten började gå sönder också, jag köpte begagnad kanalplast. Men jag vill bygga större och bättre, nån gång....

7. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 307 inlägg

martin43

Husägare
    Kul tråd!
    Läste hela sen du länkat till denna tråd på facebook idag.
    Här kommer en utmaning och förslag till nytt patent:
    Bygg en likadan i ditt nästa hus, MEN det ska också vara en fungerande vipport!
    Varför har ingen kommit på det? Eller har någon? :)

Ultimata lösningen till ett enkelgarage eller om man vill ha båda portar kvar.

• Laddar…
  8. D

DennisCA

Medlem
    Ok nu är man på G igen, 1x2.5m yta. Undrar om jag ska fixa en nätmodell eller göra med plåt (har gratis gammal plåt, behöver dock målas). Nät vore enklare men plåt bättre då det är kallt.

9. D

DennisCA

Medlem
    Glömde slutklämmen, eller jag jag håller på med fläktstyrningen ännu, svårt med orken då mörkret kommer. Men har termostat, fläkt (svag men får duga tillsvidare) och en 12v källa.

10. Krokben
    Husägare · Uppland · 532 inlägg

Krokben

Husägare
    Du som har prövat detta, är det någon vits att ordna något liknande till bostaden? Tänker att det lär blir kallras och läcka in kyla när den är inaktiv på vinternätter. (Finns ju ingen isolering i solfångaren som i en vägg).

11. E
    Medlem · värmland · 2 420 inlägg

exerg

Medlem
    Tas luften inifrån så blir det så. Men sett som ett uteluftintag (med fläkten avslagen) blir det aldrig negativt. Största fördelen är just att effektivare hålla fukt o lukt stången i kallställda stugor.

12. D

DennisCA

Medlem
    Det går ju annars att sätta kallrasskydd

13. Tercellen
    Medlem · 12 inlägg

Tercellen

Medlem
    DennisCA, hur går det med solfångaren din? Kan du förklara vilken väg luften ska vandra i labyrinten du byggt

14. D

DennisCA

Medlem
    Den går inte alls nu, det finns ingen sol den här tiden, i februari börjar den väl ha nån nytta. Luften ska tryckas in i det övre hålet och sen ska det vandra upp till toppen av solfångare och ner igen, luften kommer in där nere.

15. K
    Medlem · 93 inlägg
    kul att den förra funkade så bra för dig... hoppas du kan visa hur du bygger upp den nya helt o hållet, med allt vad det innebär med kanske en automatisering och dylikt med

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.