Hej,

Har nu funderat på detta bygge ett tag och ritat och lekt i cad. Men tror det är dags att kontrollera mina tankar med folk som har lite mer erfarenhet än jag.

Tänkte bygga ett litet förråd/snickarbod. En del kommer var dedikerad förråd så att gräsklipparen har någonstans att bo. Resten är tanken att använda som ett litet snickeri blir bara 12kvm men får duga tills jag och tjejen köper något med mer plats.

Är ganska säker på att byggnaden kommer hålla ihopa men är det något jag har glömt?
Har inte hunnit fixa några 2D ritningar ännu men tror det är förståligt från 3D ritningar.
3D-rendering av trästomme till ett litet förråd/snickarbod utan takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir troligen inte någon form av transparent tak utan asphalt tak på båda delarna. Bara testade hur det skulle bli när jag gjorde renderingen.
3D-CAD-rendering av ett litet förråd/snickarbod med genomskinligt tak och plywoodväggar.
Skapa konto

Dörrar/fönster tänkte jag se om det går att köpa på Malmö återbygdepå eller likande alternativt bygga enkla dörrar själv.

Ytskikt blir råspånt tänkte jag och det är tänkt att kunna isoleras dock görs det nog inte nu utan i så fall i framtiden (något att tänka på här?).

Ytskikt invändigt är tanken på att sätta upp plywood på väggarna i snickeridelen så att det är enkelt att hänga lite tyngre skåp och verktyg på väggarna.

Byggnaden är tänkt att stå på lecablock för att göra det så enkelt som möjligt. Vore inget problem att sätta plintar heller men tänkte lecablock borde räcka.

Är det någon som har några tankar eller förslag på vad jag missat?

Takbjälkar brukar man normalt lägga på c/c 1200 mm, men det är svårt att kommentera utan detaljmått. Råspont som ytterpanel fungerar absolut, stående och med den finsågade sidan utåt. Själv är jag lite känslig för sådana osymmetriska taklösningar som du ritat. För att det skall bli bra behöver skillnaden i lutning mellan takhalvorna vara större. Är man inte väldigt formsäker blir det oftast snyggast om nocken ligger på mitten.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Takbjälkar brukar man normalt lägga på c/c 1200 mm, men det är svårt att kommentera utan detaljmått. Råspont som ytterpanel fungerar absolut, stående och med den finsågade sidan utåt. Själv är jag lite känslig för sådana osymmetriska taklösningar som du ritat. För att det skall bli bra behöver skillnaden i lutning mellan takhalvorna vara större. Är man inte väldigt formsäker blir det oftast snyggast om nocken ligger på mitten.
Alright just nu är cc 600 tror jag :P Blir utmärkt att slippa nästan hälften. Ska kolla lite på andra friggebodar med liknande taklösning för att få vinklarna rätt. Tror det är enklaste sättet. Gillar detta brutna tak för att det blir lite annorlunda och jag behöver ganska högt i tak i snickeriet och inte så högt i förrådet. När dessutom förrådet blir mindre så tycker jag det är vettigt att göra på detta sätt. Även för att sätta lite egen prägling på det.

Med lägre takfotshöjd på ena sidan, går det visst att få till det. Det är dock bättre att göra som denna skiss visar.
Skiss av en husfasad med asymmetrisk takkonstruktion och lägre takfotshöjd på ena sidan.
Skapa konto

J justusandersson skrev:
Med lägre takfotshöjd på ena sidan, går det visst att få till det. Det är dock bättre att göra som denna skiss visar.
[bild]
Är takfoten i denna skiss samma på båda delarna? Håller med om att det blir ett bättre resultat och mycket enkelt att fixa i ritningen. Ska se om jag under morgondagen kan ta fram ritningar med lite mått.

Jag ser inga takstolar utan reglar, så antar det är konstruktionsvirke. Då finns de tabeller för både dimension och cc-mått.

B larry78 skrev:
Jag ser inga takstolar utan reglar, så antar det är konstruktionsvirke. Då finns de tabeller för både dimension och cc-mått.
Ja precis det är reglar. Har du möjligen en sådan tabell tillgänglig?

J justusandersson skrev:
De finns på
www.traguiden.se/Konstruktion/Dimensionering/Dimensioneringsvärden och bärförmåga/
Tack!

J justusandersson skrev:
Jag satte själv 60 i cc för att kunna ha en annan utformning på takstolarna (som ramverk ungefär) då jag ville få plats att förvara takbox. Det blev hur stabilt som helst och klarar i varje fall en rejäl snölast på två ton eller så. En friggebod som bara används som förråd måste inte ha så stor marginal som en bostad men begränsningarna i nockhöjd gör ju att det inte blir så stor lutning på taken och därför måste de dimensioneras för hög snölast.

Blir nog att söka bygglov för oss så vi dels kan höja takhöjden lite och öka ytan en del. Hoppas det inte blir komplicerat.

J justusandersson skrev:
Själv är jag lite känslig för sådana osymmetriska taklösningar som du ritat. För att det skall bli bra behöver skillnaden i lutning mellan takhalvorna vara större. Är man inte väldigt formsäker blir det oftast snyggast om nocken ligger på mitten.
Jag har samma fundering. Varför vill man bygga taket sådär?
Är det något nyfunkistänk, eller vad?
Det borde väl bli mycket enklare, och tekniskt säkrare mot fukt, med ett vanligt hederligt sadeltak med en gemensam taknock för de två takfallen.
Eller är det för att det är för vanligt med sadeltak som man hittar på dessa underliga varianter?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har samma fundering. Varför vill man bygga taket sådär?
Är det något nyfunkistänk, eller vad?
Det borde väl bli mycket enklare, och tekniskt säkrare mot fukt, med ett vanligt hederligt sadeltak med en gemensam taknock för de två takfallen.
Eller är det för att det är för vanligt med sadeltak som man hittar på dessa underliga varianter?
Precis för vanligt med sadeltak gillar underliga varianter :P Säkert inte det bästa i alla situationer. En fördel är att det går att placera en rad med små fönster i glipan för att ge ett fint ljusinsläpp.

J Jakob Berglund skrev:
En fördel är att det går att placera en rad med små fönster i glipan för att ge ett fint ljusinsläpp.
Ja, det har jag ju sett på ett fåtal hus.
Men de som inte sätter fönster där, varför bygger de så då?

J Jakob Berglund skrev:
Blir nog att söka bygglov för oss så vi dels kan höja takhöjden lite och öka ytan en del. Hoppas det inte blir komplicerat.
Ni har ingen detaljplan eller? Om ni har det så brukar den begränsa antalet komplementbyggnader (till endast en oftast) och då är det friggebod och attefall man har tillgå om man vill ha någon mer byggnad än garage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.