G
Ingen planritning? Storlek på huset??

Det är kul när våra nya svenskar tar med sig sina kulturer till vårt land.

yonna skrev:
Det är kul när våra nya svenskar tar med sig sina kulturer till vårt land.
Hur tänker du nu? Det är ju ett amerikanskt hus med New England stil. Knappast något man bygger i Irak.

Att det är ett vitt stenhus och den där trappan med marmor inomhus tycker jag påminner om stilen i Irak.

Ca 7 millar för den lådan, inte billigt. Lär vara E-tunas dyraste villabygge på länge....

Har svårt att se vad som är speciellt amerikanskt eller irakiskt med det här huset?

boohoo skrev:
Har svårt att se vad som är speciellt amerikanskt eller irakiskt med det här huset?
Stenhus, stengolv samt höga pelare vid entrén är vanligt i mellanöstern. I brist på skog används bränd lera som byggmateriel. Stengolv är stryktåliga och lätta att rengöra.

Kanske har taket lite amerikansk stil?

• Gilla
Rdna och 1 till
  • Laddar…
P
Jag gillar särskilt att det verkar vara så stort och rymligt. Jag tycker våra svenska hus och rum är för små. Kanske därför vi kallar våra villor för småhus? Schysst att de satsar. Och en eloge för att de berättar att det är svårt att välja och att det är okej att ändra sig under resan.

F
Känns spontant som att det inte riktigt passar in i området (sitt röda tak till trots).

• Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Svenskar är alltid för tvehågsna och rädda för stilbrott så förhoppningsvis kommer det mera som vågar avvika.
Jämför ångesten för operahus i Sthlm med vad de gjorde i Oslo och Köpenhamn. Jo Göteborg också.
Tänker att taket hör hemma i en region med mindre nederbörd än vi har. Irak kanske. Eller Kalifornien? :)

• Gilla
Vinkelrät och 1 till
  • Laddar…
Svenskar har vart väldigt stela och rädda för nya idéer och design gällande byggnationer mm, speciellt politiker då många detaljplaner blivit väldigt "enformiga" och tråkiga på så sätt. Som tur är har detta börjat ändras. Iaf i vissa kommuner där nya generationer får chans att påverka och folk får mer inspiration från varandras idéer.

• Gilla
OXYD och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Roligt med lite annorlunda hus.

Tror att det blir tujor vid tomtgräns - någon som sätter mot?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nånting fel på artikelsidan, videon startas automatiskt.

Helt klart imponerande hus med stora ytor, men på videon ser det ut att vara nära grannen, jag hade velat ha en bredare tomt om jag skall bygga såpass stort/brett. Kollar man i slutet så är det inte många meter mellan tomterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.