Byggahus.se

Byggel

1. N
    Medlem · 26 inlägg

nytt_bygge

Medlem
    Hej!

Någon sa att byggel är billigare än vanlig hushållsel. Stämmer det? ??? Vi kopplade in byggel i mitten av oktober och markentreprenad har använt el vid två-tre tillfällen. Har nu fått räkning på över 8000 kwh för oktober till och med december till ett högre pris än vår hushållsel (en krona per kwh högre). Fick i samma veva räkning till huset vi nu bor i. Direktverkande el, spis som är 25 år gammal och en massa lampor - vi har använt strax över 4000 kwh och detta beräknas på samma period.

Hur är detta möjligt? Har någon en bra förklaring innan vi slänger oss på telefonen till elbolaget.

2. W
    Medlem · 87 inlägg

Wilmer

Medlem

Re: Byggel

Jag vet inte svaret och du får det inte fortare för att du lägger det både under teknik och hantverkare...

3. K
    Medlem · 58 inlägg

koffan

Medlem

Det är tvärtom.
    Byggelen är mycket dyrare, därför vill man få elen inkopplad i huset så fort som möjligt när man bygger.

4. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

El pris är det samma. Det som kostar mer är nät-priset.
    Orsaken är att säkringen för byggel är på 36A mot en 20-25A för ett vanligt hushåll.

Det som fördyrar är hyran av separat el-skåp under byggtiden tills de kopplar in el direkt i huset.

5. T
    Medlem · 3 inlägg

ToolMan

Medlem

Hej

OK så om man får betala mer för kraftigare avsäkring så borde man ha möjlighet att ta med sig sitt redan färdigföhandlade elpris från sitt föregående boende ? Någon som har provat ?
    Jag har fn. ett treårskontrakt som är nytecknat där kW priset är långt lägre än vad en ny nätleverantör kan ge mig vid en byggnation under senvintern och våren.

:-/

6. S
    Medlem · 278 inlägg

sarpat

Medlem

Enligt Fortum gäller priset den adress som uppgetts o nytt kontrakt måste skrivas för nytt hus...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.