P pmd skrev:
Inte i Stockholm.
"Du behöver bygglov för att sätta upp, flytta eller ändra ett plank om det är högre än 1,1 meter från marken".

Jag vet inte om TS bor i Stockholm, eller om regeln är likadan på andra håll i landet.
Ja, med tanke på att ts verkar vara otroligt pedantisk så är hans "staket" säkert 1.095 m högt från hans sida. Han har ju dessutom varit extra klurig och byggt två parallella staket så att djupet gör att man inte ser igenom om man inte står precis bredvid, dvs han har i praktiken byggt ett plank (men sett till att ingen kan sätta dit honom för det).

Utifrån första inlägget där ts tomt är pedantskött medan grannens tomt mer ser ut som en skogsbacke bakom en lada så kan man lätt gissa att de ligger i luven på varandra pga olika inställning till trädgårdsskötsel. Byggställningen är väl bara nästa steg i kriget.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
K Karin Svensson5 skrev:
Han har ju dessutom varit extra klurig och byggt två parallella staket så att djupet gör att man inte ser igenom om man inte står precis bredvid, dvs han har i praktiken byggt ett plank (men sett till att ingen kan sätta dit honom för det).
Så skulle jag nog också ha gjort för att komma runt idiotreglerna om plank.

E E14 skrev:
Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
Det är inget att tjöta om , prata med grannen och hör vad han har för planer, typiskt svenskt att larma halva sveriges befolkning , anmäla till kommunen redan innan ens pratat med grannen.

L lbgu skrev:
Det grannen inte får göra är att skada ditt staket. Så skruva i det utan ditt tillstånd är inte ok.
Han har dock inte skadat något

N noelss skrev:
Vad menar du? TS skriver:
E E14 skrev:
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast.
Att skruva i någon annans egendom orsakar givetvis skada.

N noelss skrev:
Hur skruvar man i ett staket utan att skada det. Lär ju bli lite hål efter skruvarna. Sen kanske skadan inte är särskilt allvarlig, men det är dock en skada. Sen måste man ju säga att någon som börjar skruva i andras grejer utan lov antagligen har en skruv lös.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Objektivt har grannen gjort TS staket/spalje/whatnot till ett plank genom att täcka springorna.
Träplank med genomskinlig plast, stött av stege och täckta ytor, visar ett byggprojekt eller staket med ändrat utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lovpliktigt så det skriker om det! Riv innan kommunen kommer med föreläggande!

(Inlägget kan innehålla spår av trams)

• Haha
  • Gilla
frause och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är höjdskillnad mellan tomterrna. Jag bedömde höjden i första bilden.
Är det ? ..tycker jag inte det ser ut som, inte där staketet står.

Och om jag gissar på att reglarna det är byggt av är 45x45 (aka 2"2) och det verkar vara 20 stycken, så alltså 40x45 = 1,8m

Dessutom så ser man ju med blotta ögat att det är högre än 1m jämfört med bilen, även om den mot förmodan står på en annan marknivå.

Jag är heller inte så säker på att kommunen skulle bedöma det där som tillräckligt glest för att vara bygglovsbefriat, snarare skulle jag tro att det INTE är det.

..Så om jag var grannen med bilen och TS började jävlas så skulle jag nog börja ifrågasätta det där staketet, och tipsa kommunen (efterssom TS verkar vilja spela det spelet) , även om jag misstänker att TS granne gärna har ett staket mellan dom.

P
Garageportarna bör vara knappt två meter höga, vilket skulle göra att plattformarna ligger klart under den höjden.

P pmd skrev:
Garageportarna bör vara knappt två meter höga, vilket skulle göra att plattformarna ligger klart under den höjden.
Ts skriver att byggställningen är 4 meter hög och jag förutsätter att han har mätt den. Garaget är högre än ställningen och portarna ser ut att nå högre än halva garaget så portarna kan inte vara under 2 meter.

Undrar om det är det stora garaget nära tomtgränsen som har retat upp ts och sen har det eskalerat därifrån? Det hade varit intressant att höra hur konflikten uppstod och deras respektive motdrag efter det.

GlennB GlennB skrev:
.Så om jag var grannen med bilen och TS började jävlas så skulle jag nog börja ifrågasätta det där staketet, och tipsa kommunen (efterssom TS verkar vilja spela det spelet) , även om jag misstänker att TS granne gärna har ett staket mellan dom.
Om nu staketet vore ett svartbygge så vore det väl rätt korkat av TS att anmäla grannen till kommunen vilket han gjort. Om man inte är helt utan förstånd vill man ju inte ha dit en kommunal inspektör som då givetvis också upptäcker det olovliga staketet.

Så det troliga är nog att staketet är i sin ordning.

P
Byggnadsställningen är nog också i sin ordning, så TS har knappast något att hämta med en anmälan till kommunen. Kommunen har dessutom redan meddelat att byggnadsställningen inte är bygglovspliktig.
Det enda TS kan göra är att polisanmäla grannen för skadegörelse (eller nåt sånt) pga skruvarna i TS staket. Jag tror (och hoppas faktiskt) att en sådan anmälan inte leder till ett polisärende (eller hamnar i lägsta prioritet). Polisen har rimligen viktigare saker att göra.

GlennB GlennB skrev:
Är det ? ..tycker jag inte det ser ut som, inte där staketet står.

Och om jag gissar på att reglarna det är byggt av är 45x45 (aka 2"2) och det verkar vara 20 stycken, så alltså 40x45 = 1,8m

Dessutom så ser man ju med blotta ögat att det är högre än 1m jämfört med bilen, även om den mot förmodan står på en annan marknivå.

Jag är heller inte så säker på att kommunen skulle bedöma det där som tillräckligt glest för att vara bygglovsbefriat, snarare skulle jag tro att det INTE är det.

..Så om jag var grannen med bilen och TS började jävlas så skulle jag nog börja ifrågasätta det där staketet, och tipsa kommunen (efterssom TS verkar vilja spela det spelet) , även om jag misstänker att TS granne gärna har ett staket mellan dom.
Men, det är ju skitfult, klart han reagerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.