personstarthumb-up

Bygge av garage med carport och förråd i byggsats

17k läst  98 svar

1. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 7
    Senaste veckan har det blivit diverse småfix. Bland annat är nu lås och trycken till porten och dörren monterade. Inte för att någon vill sno gamla barnvagnar och spadar men ändå bra med lite säkerhet... Och det är smått opraktiskt utan dörrhandtag har jag märkt.

2017-12-01 08.50.49.jpg

Sedan gav jag mig en regnig och kall kväll tusan på att få bort resten av jordhögen. Så nu är den borta och man kan nästan tänka sig att det går att få in en bil i garaget. Nu ska det bara läggas ut lite 0-16 eller liknande så det inte blir geggigt och håller att köra på.

2017-12-01 08.50.37.jpg

henkek gillar
  2. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 7
    I helgen påbörjades gipsandet, och taket gjordes klart på en dag med hjälp av pappa och lånad skivlyft.

Första skivan lyfts på plats.

2017-12-02 12.11.40.jpg

Skivlyften var bra att ha kan jag säga, även om smalare bitar gick utmärkt att klara av utan om man är två.

2017-12-02 14.36.01.jpg

Efter taket var det bara att sätta igång med väggarna, inga problem att fixa själv. Många skruv går det åt, har gjort av med cirka 1 000 st redan och då är bara runt en tredjedel av väggarna klara.

2017-12-03 12.04.19.jpg

Krille4, Tomture61 och Tokslut gillar
  3. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 7
    Gipsandet har fortsatt de senaste två kvällarna, och inatt ända till kl. 02 då elektrikerna skulle komma och göra klart. Småmeckigt att fixa allt själv, men klart blev det i alla fall.

Så idag har det kopplats in el och monterats uttag och lampa ovanför porten. Kör vanliga tvåvägsuttag även i taket då jag tänkte köpa ledpaneler från Ikea och koppla in med stickpropp.

Skönt att nu slippa ha skarvsladd in genom porten för att få till värme och belysning.

2017-12-06 13.42.58.jpg

En liten söt central blev det, och nätverkskabel indragen i samma rör för framtida TV/router etc.

2017-12-06 13.43.09.jpg

Krille4 gillar
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Spännande att följa. :)

Du skrev att 2.80 för carporten var för samlt. Hur brett har du inne i garaget? Funderar själv på att framtida garage kanske borde ha bilens bredd + 1-1½m på var sida om bilen för att det ska vara gott om plats.

5. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Jag passar också på att fråga vad du har för höjd i carporten? Håller på bygga en och vill jämföra lite höjder.

6. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 7
    Hej Anders!

Efter lite semesteruppehåll är jag tillbaka i tagen och började kontrollmäta för att kunna svara på ditt inlägg. Det visar sig att det inne i garaget nu är 2,82 m som är färdig bredd efter att gipsskivorna nu är uppe. Och det är såklart väldigt smalt om man vill kunna gå ur på bägge sidor. Alternativet för mig hade varit ett dubbelgarage med två portar eller en stor port, och då hade ju den bredden jag har idag räckt i och med att det blir mycket plats mellan bilarna när inte väggen är där.

Jag kontrollmätte även carporten och eftersom den har total bredd på 2,80 så är det tydligen 2,62 från väggen till stolparna. Det känns helt klart smalt, men egentligen ingen fara då jag ställer mig så nära väggen som möjligt och ju har fritt utrymme att öppna förardörren ut i naturen så att säga.

7. JustDoIt
    Garagebyggare Nivå 7
    Hej Holmberg87!

Jag beställde med 2,40 i vägghöjd och det blev det då i carporten också upp till där innertaket ska skruvas i vår. Det tycker jag är en klart tillräcklig höjd, om man inte har någon gigantisk bil. Funkar säkert för suv med taklåda också. Bifogar en bild på mer normal familjebil som kan stå där utan problem med en gammal klassisk taklåda fullt öppen med någon dm marginal.

2018-01-12 14.34.21.jpg

holmberg87 gillar
  8. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. :)

9. A
    Medlem Nivå 1
    Mycket trevlig läsning! vi ska bygga en stuga från samma leverantör i sommar.
    Var monteringsanvisningarna utförliga?var det med bilder?
    Vi funderar nämligen på att montera det själva men har inte direkt någon husbyggar erfarenhet mer än att man är lite händig. Jag är lite orolig för att man tar på sig ett för svårt projekt.

Hej där! så kan du också ställa frågor i forumet. :love: