157 945 läst · 204 svar
158k läst
204 svar
Bygge av 15 kvm förråd

hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 805 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 805 inlägg
Funderar på hur mycket hålband jag behöver och det blir en hel del. Två kryss på långsidorna och ett kryss på varje kortsida tänkte jag.hahalj skrev:
Frågan är hur vilken dimension som behövs, räcker det med 13 mm breda 0.7 mm tjocka?
Sen undrar jag om det är lämpligt att skarva hålbanden? Alltså lägga omlott med kanske en väggregelavstånds överlapp. Hittar bara hålband i 10 meters längder och det blir annars ca 30% spill på varje längd om det måste vara hela längder.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hålband-prof-20x1-0mm-25m
Om man använder skivor direkt, behövs inga hålband. Dessutom med tanke på isoleringen (om man ska ha den) är det enklare att ha hålband på utsidan.
Själv funderar jag på att använda masonit på utsidan. Det gör konstruktionen styvare, säkrar mot möss och trots allt hjälper lite isoleringsmässigt.
Om man använder skivor direkt, behövs inga hålband. Dessutom med tanke på isoleringen (om man ska ha den) är det enklare att ha hålband på utsidan.
Själv funderar jag på att använda masonit på utsidan. Det gör konstruktionen styvare, säkrar mot möss och trots allt hjälper lite isoleringsmässigt.

hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 805 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 805 inlägg
Jag räknar med att lägga hålband på takreglarna också, då blir det totalt 56 meter med 3-4 meters längder. Om jag inte skarvar så behöver jag köpa 7 st 10 meters rullar, men jag hade ju ändå behövt 6 st även om jag skarvar så det är väl skitsamma.hahalj skrev:
Finns det nåt enkelt sätt att beräkna nödvändig dimension på hålbanden, nån tumregel eller liknande? Kan köpa antingen 13 eller 20 mm breda med antingen 0,7 eller 1,0 mm tjocklek. De ska ju ligga direkt under panelen så kanske det vore det bra med den tunna modellen, men räcker det?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Fälla in snedsträvor (två per sida) i regelstrukturen, räcker inte det? Snyggare lösning än kryssade hålband. Dock mer jobb.

hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 805 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 805 inlägg
Tycker det är svårt att få till infällningar bra, har provat i andra konstruktioner och blir aldrig nöjd, har inte tålamodet att göra om hela tiden. Mycket enklare med hålband, snyggt eller inte spelar absolut ingen roll i mitt förråd iaf.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Kvalitet måste få kosta pengar!
Så varför inte ersätta de där hålbanden och den sladdriga vindduken med utegips helt enkelt?
Det blir hållbart (blåser inte söder om det kommer en kuling innan du hunnit få upp ytterpanelen) stabilt och varaktigt.
Om du sedan vill isolera (inte helt otroligt) är det förberett.
Lägg hellre pengarna på sådant som är bestående än på robotklippare, fjärrstyrda markiser och annat lull-lull!
Så varför inte ersätta de där hålbanden och den sladdriga vindduken med utegips helt enkelt?
Det blir hållbart (blåser inte söder om det kommer en kuling innan du hunnit få upp ytterpanelen) stabilt och varaktigt.
Om du sedan vill isolera (inte helt otroligt) är det förberett.
Lägg hellre pengarna på sådant som är bestående än på robotklippare, fjärrstyrda markiser och annat lull-lull!
Vet i tusan om du behöver hålband på en sådan lien byggnad. Du har kortlat för att kunna spika panel, drar du sedan samman väggarna med skruv och likaledes med takstolarna. När du fått upp panelen samt råspont på taket (det var väl det) så lär inte byggnaden röra på sig.
Håller med - när taket är på plats behövs inga strävor eller hålband.AndersS skrev:
Dra några snedsträvor på insidan som håller vinklarna och stabilitet tills du är färdig, är bara att ta bort sedan.
Skulle det röra sig någon cm så har du ju inte så mycket målat/spacklat/tapetserat i ditt kallförråd
Skulle det röra sig någon cm så har du ju inte så mycket målat/spacklat/tapetserat i ditt kallförråd