Jag har folk i området som har skaffat VA-tank för att hantera detta problemet, då fick de bygglov. Detta är tio år sedan, VA-nätet är fortfarande inte framme vid deras hus.

Man kan också bygga eget reningsverk med bivillkoret att det tas bort när kommunalt VA kommer. Det har jag hört om från annat håll. Ligger kommunalt VA tio år bort så går de säkert med på att göra detta, det har accepterats på annat håll i alla fall. Efter tio år är ändå reningsverket avskrivet efter kommunala VA-regler.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan också bygga eget reningsverk
Precis.. och inte minst kanske vara flera hushåll att dela på det?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Sådana beslut måste bygga på att "man/någon" (= godtycke) inte anser att enskilda VA-lösningar håller måttet vad gäller rening av avloppsvatten.
Det är inte så jag har uppfattat funktionen eller beslutet om enskilda avloppslösningar.
Det är tillåtet med enskilda avloppslösningar därför att de renar avloppsvattnet tillräckligt bra, eller?
Hur kan man från myndighetshåll både anse att enskilda avlopp som uppfyller de krav man ställer är ok, samtidigt som man tydligen kan anse att de inte är tillräckligt bra? (Trots att man har två nivåer på skyddskrav beroende på just miljön där avloppsanläggningen ligger, dvs normal eller extra hög.)

Hade inte ett samtal till kommunen gett svar på frågan om avlopp? Skulle absolut inte lita på uppgiften jag själv lyckades gräva fram.
Det finns väl risk för att det slutar med inget kommunalt avlopp alls.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är väl just av sådana här skäl man ansöker om förhandsbesked?

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.