Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Byggaren vill inte stå för sin offert.

1. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 855 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Jag driver en byggfirma, och hade en kund hört av sig nu angående en offert från feb så hade jag inte heller utfört uppdraget. Hade först satt mig ner med kund och försökt förklara omständigheterna, förklarat varför offerter inte är genomförbar.

Sen är de så att man har fler än en offert ute, och de som tackar ja hamnar ju först i kön. Just nu är vi fullbokade till aug 2022. Och jag fortsätter räkna på jobb, trots att kunden blir informerad om väntetiden.

Hade du tackat ja till offerten i feb, hade byggaren fått stå sitt kast. Själv skriver jag alltid in giltighetstid på offerten, och i dagens läge prisindexering.

De allra flesta jobben räknar vi bara ut en ungefärlig matrialsumma och kör löpande.

2. K
    Medlem · 1 751 inlägg
    Och då gäller inte en offert då?

3. K
    Medlem · 1 751 inlägg
    Det ska stå på den hur länge den gäller annars så gäller den väl fö ”evigt” men det måste vara rim o reson i alla avtal

4. A
    Anonym
    precis.
    Men utan skrift så gäller sunt förnuft...
    och vissa kör med förnuft till egen fördel..
    istället för verkligheten....

• Laddar…
  5. K
    Medlem · 1 751 inlägg
    Jag läste vidare i lagtexten och skulle nog säga att det nog tyvärr är kört för ts. Man undrar varför han inte accepterade el förkastade den inom typ två veckor

6. A
    Anonym
    Man tänker sig inte för eller livet kommer emellan... saker är lätta för oss att sitta här och skriva nu... Men jag undrar jag... om vi inte alla har lyckats med detta själva också...

alltså kommit på att en deal var ganska schysst... Men tyvärr för sent...
    erfarenhet, kunskap, insikt... mycket man får lära sig genom livet... Men TS borde glömma allt detta och gå vidare... Och jag tror säkert byggaren kan tänka sig att diskutera på nytt över en kopp kaffe och en fräsch start..

• Laddar…
  7. K
    Medlem · 1 751 inlägg
    Hur tänker du nu? Har aldrig blivit ett enda fel någon gång, det går bättre nu efter 50 år som vuxen men men det skiter sig emellanåt iaf

8. A
    Anonym
    där har du precis vad jag menar..
    Det skiter sig emellanåt..
    Det gör det för alla..
    Även för den som sitter och ska beställa tjänsten av entreprenören...

Jag är bara mekaniker... Men nog kan det bli "roliga" helveten att reda upp när man gett offerter till privatpersoner... Och så finns inga grejer att få tag på... inom rimlig tid..
    Eller så fanns helt plötsligt bara dyrare grejer...

• Laddar…
  9. H
    Medlem · 40 inlägg

HJ-C

Medlem
    Vi är flera som undrar ...
    Det här upplägget är nytt för mig också. Men nu vet vi då - Man ställer en till synes öppen fråga och sedan är majoriteten av svaren fel eftersom de belyser juridisk praxis och ett sannolikt scenario istället för det man själv, i klar minoritet, trodde baserat på egen känsla av "rätt".
    Så fungerar alltså forum.

10. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Finns det en optionsmarknad för byggvaror?

11. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Forum är väl lite som det verkliga livet. Får man medhåll för sina tankar är det frid och fröjd. Går det åt andra hållet kan det bli hårda ord och taggarna utåt. Sen är alla anonyma. Då kan orden bli ännu hårdare. Blir det för grovt så finns risken att admin drar en i örat.
    Så egentligen vet man inte alls hur forum…;)

12. S
    Medlem · Blekinge · 1 683 inlägg

steve5432

Medlem
    När vi byggde hus var grannen smart nog att ta fast pris för x antal lass med utfyllnadsmassor (tror det var 300 lass). Det blev extrem brist på dessa när vår gata byggdes, vi kunde fylla ut 2/3 av tomten sen fick vi vänta ca 1 år innan resten kunde fyllas ut, då vi hade löpande pris som bara steg och steg. Grannen fick uppfyllt direkt, grävaren gick duktigt back på det då han fick köpa svindyra massor, han kom och svor och beklagade sig för oss nästan varje dag.

Det var aldrig något tal om att ändra på ingånget avtal...

/H

• Laddar…
  13. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Du fick alltså betala dyrt då grannens massor blev för billiga.:rofl:

• Laddar…
  14. S
    Husägare · Klagshamn · 255 inlägg

Snappahaneklanen

Husägare
    Det är ju inte så att entreprenören försöker lura någon eller tjäna sig en extra hacka. Att priset på material gått upp rejält är ju ett välkänt faktum som vi alla får leva med. Jag förstår inte varför man ska försöka tvinga igenom en 7 månader gammal offert när resultatet av det blir att entreprenören i det här fallet får betala för skjulet ur egen ficka. Ingen vill såklart betala mer än man måste men entreprenören är ju också en människa som ska försörja sig, I det här fallet dessutom en lokal förmåga och inte något stort byggbolag. Man får ju vara beredd att betala för vad saker kostar speciellt material som inte entreprenören kan styra över. Jag tycker det är konstigt att be någon annan antingen i princip jobba gratis för att täcka upp prisökningen på material eller bli tvingad att betala ur egen ficka. Faktum är ju att någon i slutändan måste betala för materialet och varför ska det inte vara beställaren som ju blir ägare till materialet och i det här fallet skjulet som det används till när bygget är klart och fakturan betald.

• Laddar…
  15. D
    Medlem · 166 inlägg

Dan1891

Medlem
    Alla här säger att TS är helt ute och cyklar pga. att matrialpriserna har stigit så otroligt mycket.
    Då undrar jag om någon vet hur mycket de stigit från feb.2021 till aug.2021 ?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.