Byggahus.se

byggare vägrar göra klart

1. K
    Medlem Nivå 1
    Har entreprenadavtal med byggaren som nästan är klart. En del monteringsarbeten från rörmokaren återstår. Nu vägrar rörmokaren komma dit och montera blandare och kök i badrum eftersom byggaren inte betalar rörmokaren. Vilket resulterar i att jag inte får mitt nya hem klart.
    Det hela handlar om en summa av cirka 50 000.

Mitt stora misstag är att jag betalt byggaren för hela bygget då detta återstår att göra. När jag konfronterar byggarn undviker han mig och säger att han betalt men kan inte visa kvitto. rörfirman säger att de inte fått pengar och vill inte leverera. Rörfirman har skickat det hela till inkasso då hälften av summan är på beställt matrial. Det är heller inte samma rörfirma som utfört övrigt vvs.
    Har ringt en annan rörfirma men dom vill inte skicka faktura till byggarn som har en del betalningsanmärkningar.

I mitt avtal har jag heller inget om viten.
    Vad ska jag göra?

2. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Taskig sits du är i. Det låter som du kommer få bita i det sura äpplet, och betala en annan röris. En rättsprocess kommer kosta dig en massa tid och pengar, samt resultera i att byggaren får en betalningsanmärkning till, men inte mer än så...

3. F
    Medlem Nivå 2
    Stäm byggaren. Omedelbart. Visst, det kanske inte blir bättre, men stäm honom så KANSKE han får arschlet ur.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Kan jag som privatperson ansöka honom i konkurs?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Även om du inte har en vitesklusul så har du rätt till ersättning för faktiska kostnader som uppstår pga. förseningen, dvs du bör kunna visa för byggaren att varje veckas försening så ökar hans skuld till dig.

I praktiken är det troligen näst intill omöjligt för dig att få byggaren att betala några skulder han har till dig, jag vet inte om dina möjligheter till tjat är uttömda. Annars försök lite till.

En lite "halvful" metod som kan fungera (kolla med jurist först), är att du gör några tilläggsbeställningar till byggaren, på något som du hade tänkt köpa ändå, köp det via byggaren, ex. vitvaror. Se till att under inga omständigheter förskottsbetala. När sedan byggaren vill ha betalt för varorna så kvittar du den fakturan mot de skulder byggaren har till dig. Dvs hitta på en metod där du på något sätt skapar en skuld till byggaren (som du givetvis skall ha någon form av nytta av) kvitta sedan skulden mot din fodran.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja, jag vet dock inte hur man går tillväga, troligen måste du först ha ett dokumentarerat krav mot honom, och ev lagsöka honom ang. kravet. Om han går i KK så ökar knappast dina möjligheter att få ut pengar, han har troligen andra fodringsägare som med råge tar hand om tillgångarna, ex. skatt. Däremot så kanske du då kan få färdigställandeförsäkringen att gå in.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Med lite tur vill han inte gå i konkurs än, han har kanske lite andra "inkomster" har vill säkra först. Så ansökan om konkurs kan göra att han snabbt får arslet ur...

Det hände oss en gång då vi drev eget företag, ett annat företag sket helt fullständigt i vår faktura och de krav vi skickade. Vi chansade och sökte honom i konkurs (det kostar ju några kronor som man troligast inte får igen), men han hade nog lite fler affärer han villa avsluta, för dagen innan vi skulle mötas i tinget kom pengarna på kontot.
    Denna företagare gick i konkurs något halvår senare, men antagligen var han inte klar med att överföra tillgångar eller vad han nu gjorde när vi sökte honom i konkurs, så han ville tydligen inte ta den precis då...

Men detta är givetvis en lott, och som vanligtvis med lotter, sällan man får vinst...
    Så jag tycker du först ska försöka lite mer med andra metoder, tjat, gnäll, hota med lokala tidningen eller vad som helst ...

8. K
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar.

Som jag förstått det så måste jag ha ett krav på honom för att en tingsrätt ska ta upp en konkursansökan. Rörmokaren som inte får pengar kan troligtvis ansöka om konkurs när byggaren blivit delgiven och inte då heller betalar. Men inte jag som privatperson som inte har ett ekonomiskt krav.

Vad jag kan göra är två saker
    1 allmänna reklamationsnämnden som inte kostar så mycket. frågan är om han bryr sig.

2. Stämning i tingsrätt. men det kostar att anlita jurist och om han betalar innan rättsprocessen är avslutad, måste jag då betala jurist för dennes tid som tills dess uppkommit eller kan jag skicka den räkningen till byggarn?
    (om räkningen för jurist blir ungefär lika mycket som byggarn borde betala så vinner jag inga pengar)

Hur fasen ska jag göra?
    Har pratat med villaägarnas jurister och dom säger att jag kan stämma honom om mitt avtal håller.

9. M
    Medlem Nivå 2
    Vid förlikning står båda parter för sina respektive rättegångskostnader. Så nej, du kan inte kräva denna summa av byggarn.

Dock blir det inte automatiskt förliknig bara för att byggarn plötsligt fullföljer sina åtaganden. Beroende på tillfället kan du då välja att dra tillbaka stämningen. Stämningen borde formuleras med ett skadestånd för färdigställande av av badrum och kök.

//H

10. K
    Medlem Nivå 1
    Jag bör alltså göra följande.
    Kontakta lämplig jurist för att få ett utlåtande om mina förutsättningar. Göra en uppskattning vad juristkostnader kan bli och sedan stämma honom på den summan och kostnader för att mitt bygge inte blir klart.

hur låter det?

11. K
    Medlem Nivå 1
    ojojoj....
    Har kollat upp byggarn så noggrant jag kan hos arn och sett att han har en del anmälningar på sig. Har talat med de som har anmält honom och det är inga muntra historier folk berättar. Byggfirman jag anlitat håller på med ständiga bedrägerier och blåser alltid någon på varje bygge.

Hur kan jag kolla upp vilka eventuella stämnigar och rättsprocesser han har i diverse tingsrätter.
    Kan jag bara kontakta Stockholms tingsrätt och söka på hans firma? eller hur gör jag?

12. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Kolla på den tingsrätt i det område där han har sin firma, Det är den tingsrätten där alla processer måste vara inskickade.

13. F
    Medlem Nivå 2
    Har du inte en försäkring där du får delar av juristkostnaderna täckt?

14. K
    Medlem Nivå 1
    Du menar en vanlig hemförsäkring. Har hört att den täcker 80 elller 75% av mina juristkostnader vid en tvist ang. min bostad. Frågan är om den täcker juristkostnader i en tvist med en byggfirma som byggt om i lägenheten. Jag har dock hela tiden varit försäkrad med den hemförsäkringen under ombyggnationen men vi har inte bott i lägenheten när bygget har skett.

15. H
    Moderator · Nivå 25
    Det skall den täcka, ofta har man en självrisk som bygger både på ett fast belopp och procent av kostnaden plus ett tak för hur mycket som ersätts. bruakr stå ganska tydligt i villkoren. Rättskyddet skall gälla juridiska kostnader oavsett av vilkjen anledning de uppstår, finns undantga i stil med att de vill inte betala för tviser som uppstår i en röresle eller rörelse liknande verksamhet. Dvs om du har som levebröd att köpa lägenheter och renovera upp dem för att sedan sälja dem (som vissa gör) så är det inte säkert att bolaget vill vara med och betala en tvist.