Hej alla,

Märkt nu att byggarna/målarna ej tagit bort tapet i alla rum fast det varit i offerten. Tänkte kolla vad är för och nackdelar till att de lämnat kvar det, samt kan jag trycka ner priset en del iom att de skippat en del arbete jag betalat för?

Tack!

Har dom satt ny tapet på den gamla? Det är inga problem så länge den gamla är bra satt och inte bubblar. Skulle till och med gå så långt och säga att det är ganska normalt.

Står det i avtalet att dom skulle ta bort all tapet? Då har dom ju inte följt avtalet och en prisreduktion kan diskuteras enligt mig.

D Droynas skrev:
Har dom satt ny tapet på den gamla? Det är inga problem så länge den gamla är bra satt och inte bubblar. Skulle till och med gå så långt och säga att det är ganska normalt.

Står det i avtalet att dom skulle ta bort all tapet? Då har dom ju inte följt avtalet och en prisreduktion kan diskuteras enligt mig.
Yes står i offerten/kontrakt att tapet skulle tas bort. Väldigt okunnig men tror att de har bredspacklat över och målat. Såg nu att i hörnet att det inte var bra gjort.

Ja om det är målat så har dom nog bredspacklat, men menar du att man ser den gamla tapeten någonstans? Då har man ju gjort ett jävligt dåligt jobb på bredspacklingen? Spacklet lägger man ju i så fall över hela väggen och på så sätt döljer tapeten under.

D Droynas skrev:
Ja om det är målat så har dom nog bredspacklat, men menar du att man ser den gamla tapeten någonstans? Då har man ju gjort ett jävligt dåligt jobb på bredspacklingen? Spacklet lägger man ju i så fall över hela väggen och på så sätt döljer tapeten under.
Njaa, man ser det uppe i hörn och så, märkte nu också vid kanten mot fönster att det är dåligt gjort. Knackar man hör man att det är ihåligt så måste varit dåligt bredspacklat. Skickar bild

D Droynas skrev:
Spricka i en vitmålad vägghörn med ojämn yta och listverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med flagande färg och spricka vid hörnprofil.
Skapa konto
Skador i taket nära en dörrkarm där gips och färg lossnat, exponerar träreglar.
Skapa konto

Oj... om jag var du skulle jag totalt skita i om dom tog bort tapeten innan eller inte.

Du bör istället fokusera på att det är riktigt dåligt gjort och bör göras om. Det är inte acceptabelt rent fackmannamässigt.

Säg till dom att fixa innan dom får något betalt alls!

• Gilla
Mattiasson och 1 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Oj... om jag var du skulle jag totalt skita i om dom tog bort tapeten innan eller inte.

Du bör istället fokusera på att det är riktigt dåligt gjort och bör göras om. Det är inte acceptabelt rent fackmannamässigt.

Hmm, aa kommer förvänta att dom fixar det. Men iom att kök och annat redan är uppe är det väl bäst att dom fixar och drar ner priset iom att den nu inkluderar borttagning av tapet.

D Droynas skrev:

Målaren ringde lite precis och sa att han patenterat och lite sa att det är normalt att det inte blir perfekt vid fönster. Skitsnack eller har han nåt rätt där?

Är det vanligt att det görs så istället för att riva tapet eller gör folk det gör att spara tid/kostnader?

sisenor nosenorita sisenor nosenorita skrev:
Målaren ringde lite precis och sa att han patenterat och lite sa att det är normalt att det inte blir perfekt vid fönster. Skitsnack eller har han nåt rätt där?

Är det vanligt att det görs så istället för att riva tapet eller gör folk det gör att spara tid/kostnader?
Ja visserligen är det svårt att få det perfekt runt fönster men det är ju världens största hål i hörnet och en stor spricka i väggen, detta kan ju inte vara ok enligt honom?

Jo men det är vanligt att spackla och strunta i att riva gammal tapet så länge tapet under är ok. Det har jag gjort hemma också. Det sparar ju även så klart tid.

• Gilla
Mattiasson och 1 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Ja visserligen är det svårt att få det perfekt runt fönster men det är ju världens största hål i hörnet och en stor spricka i väggen, detta kan ju inte vara ok enligt honom?

Jo men det är vanligt att spackla och strunta i att riva gammal tapet så länge tapet under är ok. Det har jag gjort hemma också. Det sparar ju även så klart tid.
Ok, men ska snacka lite mer med målarn nästa vecka, han skulle fixa sa han :)

Tack för all hjälp!

D Droynas skrev:

Gjorde ett mindre hål där den stora sprickan var och det är något mjukt där bakom. Har du någon idé på vad det kan vara? Ringde byggarn lite snabbt och han gissade på gammalt puts som fått massa luft i och blivit poröst. Dom föreslog att man kunde riva tapeten och spackla över, är det bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.