Är det någon som gjort en bygganmälan på sitt hembyggda FTX system som fått det godkänt? Då är jag väldigt nyfiken på vad som skickades in i form av ritningar, beskrivningar, kontrollplan osv? Sitter med detta nu (från självdrag) och undrar vad som egentligen behövs.
Jag ritade upp en ritning i 2D över båda våningarna ganska precis som många exempel: tex: https://www.recvent.se/wp-content/uploads/PLAN2.jpg
Det som är viktigast är väl egentligen att du får dit en ventilationstekniker/sotare som godkänner och justerar in det hela.
Det som är viktigast är väl egentligen att du får dit en ventilationstekniker/sotare som godkänner och justerar in det hela.
Tack för detta! Skickade du in kontrollplan eller några andra dokument @Kallebo?K Kallebo skrev:
@Renhorn detta var det jag skickade in tillslut och fick startbesked! Kontrollplan, ventritning, fasadritning och själva bygganmälansblanketten såklart.
Danmen skrev:
Danmen skrev:
Toppen info! Sitter med liknande projekt nu.
Vilket program gjorde du ritningen?
Mvh Oscar
Danmen skrev:
Danmen
Hej, Jag gjorde liknade kontrollplan och riktning som du och fick jag också startbeske. FTX installation är på gång nu. Fick från kommun att jag ska lämna in såna dokument att få slutbesked.1. Signerad och ifylld kontrollplan för slutbesked
2. Luftflödesprotokoll
3. Obligatorisk ventilationskontroll
Hur gjorde du med obligatorisk ventilationskontroll och Luftflödesprotokoll? Har du gjorde den själv? Kan du gärna dela nån PDF fil eller exempel på den? Hoppas du kan hjälpa mig.
Tack i förhand.
Instämmer med föregående, OVK är inget man får göra själv utan det fixar behörig sotare eller ventilationsfirma. Man kan göra flödesberäkning och injustering själv, men injustering kan lika bra de som gör ovk utföra. Flödesberäkningarna bör ju redan vara gjorda innan systemet byggs och är ingångsdata för den som gör injustering och ovk.
Kostade mig drygt 3.5kkr att göra injustering och ovk, sura pengar för någon timmes jobb, men vad ska man göra...
Kostade mig drygt 3.5kkr att göra injustering och ovk, sura pengar för någon timmes jobb, men vad ska man göra...
Stor tack Runnis och Jsten för svaret! Nu vet jag läget. Ska göra installation först och sen ska jag leta efter ventilation firma eller sotare. Om nån annan har några tips för installation eller nån pdf dokument som kan hjälpa till skriv de gärna eller ladda up, jag är jättetacksamma. MvhJ JSten skrev:
Klicka här för att svara