1 241 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Bygganmälan Eldstad (Järfälla Kommun)
Har tänkt sätta in en Kamin (om / när jag får tag på en) och kikat lite på Järfälla Kommuns hemsida, samt försökt få lite vettiga svar från dem.
Enligt dem själva behövs:
De enda ritningar jag har är sådana från tidigare bygglov (daterade 2015 och är några saker som inte verkar stämma, men mest smått så antar att jag kan nyttja dessa?).
Kan jag i dessa bara enkelt rita in var allt skall vara, på ett ungefär? Typ i Photoshop eller liknande.
Tänker t.ex. på exakt placering, höjd på skorsten etc vet jag inte förens jag har haft firma på plats, och det verkar dröja pga hög belastning, eller måste allt vara exakt?
Vill skicka in detta så snabbt som möjligt då de har en lång handläggningstid.
Gällande kontrollplan så länkar de till ett exempel, och jag har hittat denna:
https://www.google.com/url?sa=t&rct...B6kkanal.pdf&usg=AOvVaw2u0mEWTGE_7-BzMCL6u80V
Går denna att använda rakt av? Eller behöver jag justera något?
Prestandadeklaration? Detta får man med själva kaminen när man köper den? Eller löser man detta på annat sätt?
/Jocce
Enligt dem själva behövs:
- Planritning i skala 1:100
På planritningen markerar du kaminens placering. - Fasadritning i skala 1:100
På fasadritningen ska skorstenen vara inritad. Det är viktigt att skorstenens höjd är minst en meter över taktäckningsmaterialet. - Förslag till kontrollplan
Kontrollplanen beskriver vilka kontroller du som byggherre ska göra under byggprocessen.
- Prestandadeklaration
De enda ritningar jag har är sådana från tidigare bygglov (daterade 2015 och är några saker som inte verkar stämma, men mest smått så antar att jag kan nyttja dessa?).
Kan jag i dessa bara enkelt rita in var allt skall vara, på ett ungefär? Typ i Photoshop eller liknande.
Tänker t.ex. på exakt placering, höjd på skorsten etc vet jag inte förens jag har haft firma på plats, och det verkar dröja pga hög belastning, eller måste allt vara exakt?
Vill skicka in detta så snabbt som möjligt då de har en lång handläggningstid.
Gällande kontrollplan så länkar de till ett exempel, och jag har hittat denna:
https://www.google.com/url?sa=t&rct...B6kkanal.pdf&usg=AOvVaw2u0mEWTGE_7-BzMCL6u80V
Går denna att använda rakt av? Eller behöver jag justera något?
Prestandadeklaration? Detta får man med själva kaminen när man köper den? Eller löser man detta på annat sätt?
/Jocce
Kommunen har rätt att hitta på lite vad som helst i dessa frågor, de ges rätten att begära in det underlag som de önskar i PBL. Trenden går mer och mer mot att kommuner begär in underlag som är av proffskvalitet. Servettskisser har nog varit vanliga förr och tolereras allt mer sällan. Och dessutom var sakkunniga ritningar förr alltid handritade medan de inte är det numera. Så fråga bygglovsenheten - endast de har svaret på vilka krav de ställer i ditt fall.
Redigerat:
Har precis skickat in mina handlingar.
Hade fasadritning kvar sen jag byggde uterum så tog en kopia på den o ritade in skorsten. Planritningar har jag kvar sen huset byggdes o det borde du också ha eller få tag i via kommunen
Jag tog en enkel kontrollplan på nätet som jag tyckte passa bäst för mig.
Sen måste du ju välja en braskamin och en skorsten och skicka in uppgifter om dom också. Brukar finnas på tillverkarens hemsida. Jag valde en TermaTech braskamin.
Hade fasadritning kvar sen jag byggde uterum så tog en kopia på den o ritade in skorsten. Planritningar har jag kvar sen huset byggdes o det borde du också ha eller få tag i via kommunen
Jag tog en enkel kontrollplan på nätet som jag tyckte passa bäst för mig.
Sen måste du ju välja en braskamin och en skorsten och skicka in uppgifter om dom också. Brukar finnas på tillverkarens hemsida. Jag valde en TermaTech braskamin.
Klicka här för att svara